Ihmiset
Projektipäällikkö
Pia Hautamäki
- yliopettaja
- Soveltavan tutkimuksen keskus
- Tampereen ammattikorkeakoulu
- +358404156827
- pia.hautamaki@tuni.fi
Lyhyt kuvaus itsestäsi
Hei, olen Pia Hautamäki ja koulutukseltani kauppatieteiden tohtori. Työskentelen Tampereen ammattikorkeakoulun Liiketalouden yksikössä Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen -maisteriohjelman vastuuyliopettajana. #Myyntimaisteri-tutkintokoulutuksen tavoitteena on valmentaa tulevaisuuden kasvun ja myynnin johtamisen osaajia niin johtajiksi, asiantuntijoiksi kuin kehittämistehtäviinkin. Tutkimuksen saralla minua kiinnostaa yhdistellä johtamista, myyntiä, kestävyyttä ja uusinta kehittynyttä teknologiaa toisiinsa.
Yhtenä tehtäväkokonaisuutena johdan Business Finlandin (2019-2022) rahoittamaa ROBINS-tutkimushanketta. ROBINS-tutkimushankkeessa tutkitaan ja kehitetään digitaalista B2B asiakaspolkumallia, ekosysteemi- ja alustamalliajattelua, digitaalisen ajan myynnin johtamisen malleja sekä älykkään myyntirobotiikan työkaluja. ROBINS-hankekonsortioon kuuluvat Tampereen korkeakouluyhteisön johtamisen, myynnin ja markkinoinnin tutkijoiden lisäksi kuusi yritystä (Codemen, Differo, Gofore, Gravicon, Intolead ja Sales Communications) sekä kansainvälisiä yhteistyökumppaneita.
Toisena tärkeänä tehtäväkokonaisuutena työssäni on TAMKin myynnin tutkimusryhmässä toimiminen. Ttutkimusryhmämme tavoitteenamme on tutkia myyntiä tarkemmin niin johtamisen, vuorovaikutuksen kuin tunteidenkin näkökulmasta ja nostaa TAMKin tutkimuksellista profiilia myynnin tutkimuksen osa-alueella.
Kolmas tehtäväkokonaisuus TAMKissa on vastuuyliopettajuuteni #myyntimaisteri-tutkinto-ohjelmassa. 1,5 vuoden välein aloittaa uusi noin 30 henkilön ryhmä matkansa kohti fiksumpia tapoja tehdä kansainvälistä myyntiä ja myynnin johtamista.
Työelämän missionani on saada #suomikasvuunmyynnillä niin tutkimuksen kuin tiiviin yritysten kanssa tehtävän työn kautta. Työni niin vastuuyliopettajana, TAMKin myynnin tutkimusryhmän jäsenenä kuin ROBINS-tutkimushankkeen vetäjänäkin mahdollistaa verkottumisen laajasti ja tämän minulle henkilökohtaisestikin tärkeän työelämän mission jalkauttamisen saada Suomi nousuun myyntiosaamisen kautta. Tätä työtä pääsen tekemään myös toimimalla kansainvälisen Global Sales and Science Instituten (GSSI) johtoryhmässä. GSSI:n missiona on saada lisää korkeakouluja maailmanlaajuisesti opettamaan ja tutkimaan myyntiä korkeakouluissa ja yliopistoissa.
Lisäksi olen mukana Erasmus+-rahoitteissa SPLASH-hankkeessa, jossa tutkitaan alustojen roolia myynnin opetuksessa. Hanketta koordinoi kumppaniyliopistomme Italiasta ja mukana ovat korkeakoulut myös Tanskasta ja Itävallasta.
Verkostoiduthan kanssani sosiaalisen median kanavissa ja jutellaan lisää oppimisen tai tutkimuksen tarpeista myynnin, johtamisen, ketävyyden ja digitaalisuuden osa-alueilla!
Twitter: @PiaHautamaki
Linkedin: www.linkedin.com/in/piahautamaki
IG: piahautamakiofficial
FB: PiaHautamaki
Tutkimuskohteet
Sales management
Tutkimusyksikkö
Sales Research Platform: https://research.tuni.fi/myynti/
Viimeaikaisia julkaisuita:
Mattila, M., Yrjölä, M. & Hautamäki, P., 2021, Digital transformation of business-to-business sales: What needs to be unlearned? Journal of Personal Selling and Sales Management. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08853134.2021.1916396
Rusthollkarhu, S., Hautamäki, P., & Aarikka-Stenroos, L., 2020, Value (co)- creation in B2B sales ecosystems, Journal of Business and Industrial Marketing. https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JBIM-03-2020-0130/full/html
Mattila, M., Hautamäki, P., Aarikka-Stenroos, L. & Yrjölä, M., 2020. B2B Selling in Transition: A Digital Dynamic Managerial Capability Framework. Journal of Finnish Studies. https://researchportal.tuni.fi/en/publications/business-to-business-selling-in-transition-a-digital-dynamic-mana
Tutkijat
Malla Mattila
- yliopistonlehtori
- Leadership for Change
- Johtamisen ja talouden tiedekunta
- Tampereen yliopisto
- +358504069677
- malla.mattila@tuni.fi
Lyhyt kuvaus itsestäsi
Koulutukseltani olen kauppatieteiden tohtori. Minulla on digitaalisen ja kestävän liiketoiminnan dosentuuri LUT yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Työskentelen Johtamisen ja talouden tiedekunnassa kansainvälisessä Leadership for Change (LFC) -maisteriohjelmassa yliopistonlehtorina ja ohjelman akateemisena johtajana.
Tutkimuksessa yhdistelen liiketoiminnan strategisen johtamisen, strategisen markkinoinnnin, kestävyyden ja (uuden) teknologialiiketoiminnan tematiikoita. Pyrin edistämään kestävien liiketoimintaratkaisujen ja -käytäntojen synnyttämistä ja kehittämistä yhteiskunnassa.
Olen ruokahävikin ja kiertotalouden tutkimusryhmän, tutummin WASTEBUSTERSin, yksi perustajajäsenistä. Tutkimusryhmämme pyrkii tutkimuksen avulla löytämään ratkaisuja erilaisiin kestävyyshaasteisiin sekä edistämään siirtymää kohti kiertotaloutta. Koordinoimme Euroopan Unionin rahoittamaa (2024-2027) CARE-hanketta, jossa edistetään kotitalouksien siirtymää kiertotalouteen viidessä eri maassa (Suomi, Norja, Ruotsi, Saksa ja Viro). Olemme myös mukana inhimillisiä kiertotalouskokemuksia tutkivassa CIRCEX-tutkimushankkeessa (2024-2027), ruokahävikin vähentämiseen keskittyvässä LOWINFOOD-hankeessa (2020-2025) sekä IN2FOOD-hankkeessa (2021-2024), jossa luodaan ja kehitetään poikkitieteellisiä, ruokahävikin vähentämiseen ja sen johtamiseen liittyviä kursseja Indonesialaisten yliopistokumppanien kanssa.
Business-to-business platforms
Mattila, M., Mikkonen, M. & Yrjölä, M., 2025, Elgar Encyclopedia of Innovation Management. Eriksson, P., Montonen, T., Laine, P.-M. & Hannula, A. (toim.). Edward ElgarTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Companies’ future visions for circularity: A frame analysis based on Finnish front-runner CE companies
Nurminen, M., Mattila, M. & Närvänen, E., 2024, julkaisussa: Cleaner Production Letters. 7, 100066.Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Crafting value propositions for an AI-enhanced digital platform
Mattila, M. & Yrjölä, M., 2024, Handbook of Services and Artificial Intelligence. Scupola, A., Sundbo, J., Fuglsang, L. & Henten, A. (toim.). Edward Elgar, s. 250-264Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Digital Technologies and the Issues, Tasks, and Knowledge of Sales Teams
Yrjölä, M., Hautamäki, P. & Mattila, M., 2024, Digital Marketing: Analyzing its Transversal Impact. Botelho Pires, P., Duarte Santos, J. & Veiga Pereira, I. (toim.). Boca Raton: CRC Press, s. 111-130 20 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
How AI augments value creation: towards a model of human-AI cooperation in services research
Rusthollkarhu, S., Mattila, M., Aarikka-Stenroos, L. & Yrjölä, M., 2024, Handbook of Services and Artificial Intelligence. Scupola, A., Sundbo, J., Fuglsang, L. & Henten, A. (toim.). Edward Elgar, s. 195-214Tutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Value-creating and Value-eroding Decoupling in B2B Platforms: A Multiple Case Study
Yrjölä, M., Mattila, M. & Mikkonen, M., 2023, Reconfiguration of Business Models and Ecosystems : Decoupling and Resilience. Marinova, S. T. & Marinov, M. A. (toim.). New York: Routledge, s. 98-117 20 SivumääräTutkimustuotos: Luku › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Framings of Food Waste: How Food System Stakeholders Are Responsibilized in Public Policy Debate
Mesiranta, N., Närvänen, E. & Mattila, M., 2022, julkaisussa: JOURNAL OF PUBLIC POLICY AND MARKETING. 41, 2, s. 144-161 18 SivumääräTutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Framing value propositions in the food waste business: A sociocultural approach
Närvänen, E., Mattila, M., Keränen, J., Kaivonen, I. & Nurminen, M., elok. 2022, julkaisussa: Industrial Marketing Management. 105, s. 211-222Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Green Human Resource Management – An Employee Perspective
Pavlova, A., Salminen, H. & Mattila, M., 2022, julkaisussa: Eurasian Journal of Social Sciences. 10, 2, s. 110-123Tutkimustuotos: Artikkeli › Tieteellinen › vertaisarvioitu
Digitaalisen ajan arvolupauksen muodostaminen alustaliiketoiminnassa
Hjelt, J. & Mattila, M., 17 jouluk. 2021, Älykkäällä myynnilla kansainväliseen kasvuun. Hautamäki, P. & Mattila, M. (toim.). Tampereen ammattikorkeakoulu, s. 175-189 (Tampereen ammattikorkeakoulun julkaisuja. Sarja A. Tutkimuksia; nro 31).Tutkimustuotos: Luku › Ammatillinen
Minna Heikinheimo
- lehtori
- Liiketalous ja media
- Tampereen ammattikorkeakoulu
- +358407495459
- minna.heikinheimo@tuni.fi
Työtehtävät
Liiketalouden lehtorina ja väitöskirjatutkijana valmennan ja teen akateemista tutkimusta B2B myyntiin ja myynnin johtamiseen liittyen. Erityisesti minua kiinnostaa se, miten digitalisaatio ja erilaiset digitaaliset alustat muuttavat kasvuhakuisten yritysten myyntistrategiaa, -malleja ja tapaa rakentaa asiakassuhteita. Olen toiminut projektitutkijana ROBINS-hankkeessa ja päässyt edistämään omaa väitöskirjatutkimustani projektin puitteissa. Toimin opettajatuutorina myyntipainotteiselle tradenomiryhmälle ja olen toiminut myös Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen YAMK-ryhmän opettajatuutorina. Olen rakentanut tradenomitutkinto-ohjelman opetussuunnitelmaa mm. digitaaliseen liiketoimintaan liittyen. Lisäksi ohjaan YAMK- ja AMK-opinnäytetöitä. Olen työskennellyt TAMKssa vuoden 2018 alusta alkaen.
Osaamisalueet
B2B myynti - B2B sales
Strateginen myynnin johtaminen - Strategic sales management
Digitaalinen B2B myynti ja markkinointi - Digital B2B sales and marketing
Pk-yritysten kasvu ja kansainvälistyminen - SMEs growth and internationalization
Laadullinen tutkimus - Qualitative methods
Vaihtoehtoinen kuvaus
B5-19,
Kuntokatu 3, Tampereen ammattikorkeakoulun pääkampus
Tutkimuskohteet
https://projects.tuni.fi/robins/
Tutkimusyksikkö
PhD Student at UEF
Tieteenalat
International Business and Sales Management
Tommi Mahlamäki
- University Lecturer
- Markkinointi
- Faculty of Management and Business
- Tampere University
- +358500866641
- tommi.mahlamaki@tuni.fi
Viestintä
Hanna Ylli
- viestinnän asiantuntija
- Viestintä ja vaikuttavuus
- Tampereen ammattikorkeakoulu
- +358504777360
- hanna.ylli@tuni.fi
Työtehtävät
TKI-viestintä (hankkeet ja TKIO-ympäristöt)