Arvostava nähdyksi ja kuulluksi tuleminen - Työhyvinvoinnin Kohtaamo 1

SoteDialogit hankkeen ensimmäinen valtakunnallinen Työhyvinvoinnin Kohtaamo järjestettiin perjantaina 1.11.2019 Tampereella. Kohtaamon tarkoituksena oli tukea vanhustyön, lastensuojelun sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluja tuottavien työyhteisöjen kehittämistä ja verkostoitumista sekä jakaa asiantuntijuutta ja ajankohtaista tietoa

Kuvagalleria Kohtaamosta.

Tervetulleiksi Kohtaamoon toivotti Kati Tikkamäki, Tampereen yliopisto. Tilaisuuden aluksi pidettiin myös  ”dialogikokkarit”, jossa oli mahdollistua tutustua tilaisuuteen osallistuviin.

Kuva: Kati Tikkamäki

Kohtaamon pääpuhujana oli voimauttavan valokuvan menetelmän kehittäjä Miina Savolainen. Hänen puheenvuoronsa aiheena oli  Arvostava nähdyksi tuleminen ja korjaava katsomisen tapa lastensuojelun ja vanhustyön työotteessa.

Kuva: Miina Savolainen (Kuvaaja: Maija Borén)

Toisen puheenvuoron piti Sirpa Syvänen, Tampereen yliopisto. Aiheena oli  Pehmeällä kovaa – työhyvinvoinnin johtaminen ja kehittäminen tuottavuustekijöinä. Keskeisia sekä työhyvinvoinnin että tuloksellisuuden parantamisen keinoja ovat eri ihmisten välinen dialogi ja vuorovaikutus, vaikutus- ja osallistumismahdollisuudet, tuki ja apu sekä innostus ja kannustus. Niitä ei kuitenkaan riittävästi työn ja johtamisen arjessa sovelleta. SoteDialogit hankkeessa niitä opetellaan ja opitaan ja saadaan myös syvällisempää ymmärrystä siitä, mihin niiden vaikutus ja teho perustuvat.

Kuva: Sirpa Syvänen, dialogin toimintatavat ja pelaajat.

Viimeinen osuus tilaisuudessa oli hankkeeseen osallistuvien työpaikkojen henkilöstön kohtaaminen ja kokemusten vaihto. Ryhmissä pohdittiin Miten tulla ammattilaisena ja osaajana nähdyksi sekä kuulluksi. Tämän kohtaamisen virittäjänä toimi Jenni Kulmalan (Seinäjoen ammattikorkeakoulu) alustus Millaisena vanhustyön ja lastensuojelun kenttä nähdään?.

Kuva: Jenni Kulmala

Hän herätteli puheenvuorossaan keskustelua siitä, millaisin silmin media näkee vanhustyön ja lastensuojelun ammattilaiset. Onko julkisuudessa vallalla oleva käsitys koko totuus? Alustus herätteli pohtimaan sitä, millaisena vanhustyön ja lastensuojelun ammattilaiset haluaisivat tulla nähdyksi ja millaisin keinoin voimme tuoda näkyväksi vanhustyössä ja lastensuojelussa tehtävää arvokasta työtä.

Ryhmissä pohdittiin, miten arvostavasti nähdyksi ja kuulluksi olisi mahdollista tulla. Esille nousi vat mm. rahaa lisää ja palkkaa, arjen avaaminen julkisuuteen, toimintakulttuurin uudistus, osaamis- ja ammattilaisverkostot sekä teknologia.

Kohtaamon viimeiseen osioon osallistuneet työskentelevät SoteDialogit hankkeen kehittämispiloteissa: Janakkalan kotihoidossa, Helsingin kaupungin kotihoidossa, Kuopion kaupungin lastensuojelussa ja Suupohjan peruspalveluliikelaitoskuntayhtymän, hoidon ja hoivan palveluissa, Ikäluotsissa.  Mukana oli myös hankkeen kehittäjiä Tampereen ja Itä-Suomen yliopistoista sekä Lapin ja Seinäjoen ammattikorkeakoulusta.

Lopuksi istahdettiin dialogipiiriin ja tuotiin esille mitä itse kukin oli päivästä saanut ja mitä aikoi viedä omalle työpaikalleen ja omaan työhönsä mukanaan.

SoteDialogit hankkeen seuraava Kohtaamo järjestetään Orivedellä helmikuun puolivälissä ja sen aiheena on yhteisöllinen ja osuuskuntamuotoinen senioriasuminen.