Tavoitteena on dialoginen oppiminen - Kaija Loppela SoteLiiderit hankkeen Uutiskirjeessä 25.3.2020

SoteDialogit -hankkeessa tavoitteena on parantaa ja lisätä työyhteisöjen dialogia ja dialogisuustaitoja eri välinein ja menetelmin. Työvälineenä voidaan käyttää erilaisia dialogia edistäviä vuorovaikutustyökaluja, joita ovat esimerkiksi Dialogivirta -lautapeli, dialogikortit ja dialogikapula. Työkalut on kehitetty Dialogisen johtamisen tutkimusohjelman (Dinno) jälkeen Dinnostutaan tuotteistamisprojektissa, jota rahoitti Työsuojelurahasto.

SoteLiiderit Uutiskirjeessä Kaija Loppelan haastattelu

Hankkeessa kehitetään työtä ja työyhteisöjä yhteistoiminnallisesti ja dialogisesti. Miten työnne on lähtenyt käyntiin?

– Kehittämistyö on lähtenyt hyvin käyntiin jokaisen osahankkeen toiminta-alueella. Sekä vanhustyöhön että lastensuojeluun liittyvät erilaiset työyhteisöt ovat aidosti sitoutuneet dialogiseen ja osallistavaan yhteiskehittämiseen hankkeen asiantuntijoiden johdolla.

Minkälaista sparrausta tarjoatte hankkeen puitteissa työyhteisöille?

– Tarjoamme erilaisia yhteistoiminnallisia kehittämismenetelmiä, joissa hyödynnetään dialogisuutta. Toteutamme organisaatiokohtaista kehittämistä pilottityöpaikoilla kehittämistapaamisten tai työpajojen muodossa. Näihin pyrimme saamaan koko henkilöstön mukaan.

– Järjestämme myös sekä alueellisia että valtakunnallisia Kohtaamoita, joihin voidaan kutsua kaikkien pilottiorganisaatioiden lisäksi myös laajemmin väkeä mukaan. Näissä Kohtaamoissa on jokin ajankohtainen, hankkeen tavoitteisiin liittyvä teema ja lisäksi punaisena lankana mukana dialogisuus, sen mahdollisuudet ja hyödyt sekä kehittämistoiminnan että johtamisen näkökulmista tarkasteltuna. Lisäksi tulemme järjestämään vertaisoppimista myös organisaatioiden keskinäisten vierailujen muodossa.

Mitä odotat tai toivot hankkeen lopputuloksena?

– Odotan sekä konkreettisten kehittämistä vaativien asioiden kehittymistä sekä uusien, hankkeen jälkeenkin elämään jäävien, yhteisöllisen ja dialogisen kehittämistavan mahdollistavien rakenteiden syntymistä. Ja tärkeimpänä toiveena on dialogitaitojen oppiminen, mikä mahdollistaa edellä mainitut asiat nyt ja tulevaisuudessa. Mikäli vuorovaikutus toimii hyvin ja se sisältää demokraattisen dialogin (tasavertaisen vuoropuhelun) periaatteita, niin asioita kyllä saadaan parannettua. Tällöin työn laatu paranee ja työntekijöiden työhyvinvointi lisääntyy. Juuri nämä ovat hankkeen keskeisiä tavoitteita.

Lisää dialogia työyhteisöihin työelämän laadun ja työhyvinvoinnin parantamiseksi, Kaija Loppelan kirjoitus SoteLiiderit Uutiskirjeessä 25.3.2020