SoteDialogt hanke tukee Orivedellä Aunen ja Erkin yhteisöllisen seniorikodin polkua asunto-osuuskunnaksi

ARA on myöntänyt Aunen ja Erkin Kodin asunto-osuuskunnan perustamiseen kehittämisahoituksen toukokuussa 2019.

YHTEISÖLLISTÄ SENIORIASUMISTA ORIVEDELLE

Aunen ja Erkin Koti -säätiö ja SoteDialogit hanke tukevat ja mahdollistavat yhteisöllisen senioritalon rakentamista Orivedellä. Ensimmäisinä askelina perustetaan yhteisöllinen senioreiden asunto-osuuskunta. ARA on myöntänyt keväällä 2019 säätiölle asunto-osuuskunnan kehittämisrahan ja kesäkuussa 2019 on alkamassa asukkaaksi kiinnostuneille koulutus aiheesta.

Asunto-osuukunta, edullista asumista

Osuuskunta-asumisen tavoitteena on olla edullista ja se tarjoaa hyvän vaihtoehdon sekä omistus- että vuokra-asumiselle. Asumisesta maksetaan kuukausittain vuokraa, joka kattaa osuuskunnan asuntojen hoito- ja rahoituskuluja.

Asunto-osuuskunnan jäseninä asukkailla on mahdollisuus osallistua talon suunnitteluun ja rakennuttamiseen. Osuuskunta omistaa kiinteistön ja sen jäsenet päättävät talon toiminnasta. Tavoitteena on päästä asumaan vuonna 2021.

Asumisen yhteisöllisyys toteutuu talon asukkaiden toiveiden ja tarpeiden mukaan. Olennaista on asukkaiden aktiivisuus ja omatoimisuus talon arjessa.

Ajankohtaista

Aunen ja Erkin Koti esittäytyy Oriveden Kesätorin avajaisissa perjantaina 7.6. klo 15-18 (Kauppakuja 4).

Asunto-osuuskuntakoulutus alkaa senioritalon asukkaille 11.6.2019. Kouluttajana toimii Ulla Leskinen Tampereen seudun osuustoimintakeskuksesta.

Toukokuussa 15.5. järjestettiin yhteisöllisestä senioriasumisesta esittely- ja asukashankintatilaisuus Tampereen kulttuuritalo Laikulla. Paikalle saapui monia asumsmuodosta kiinnostuneita. Tilaisuuteen osallistui myös hankkeen Orivedellä alulle laittanut senioreiden aktiivijoukko, joka on organisoitunut Rukkanen nimiseksi työryhmäksi.

Kuva: Erja Erkkonen esittelee yhtiesöllistä senioriasumista.

Lue lisää asunto-osuuskunnista ARAn sivuilta

Asunto-osuuskunnat ovat uusi vaihtoehto asumiseen