Lue HS: Resurssiviisaus synnyttää uutta liiketoimintaa (22.09.2022)

Humoristisessa kuvassa koira lukee wc-pöntöllä lehteä, jossa on PITS-hankkeen "Resurssiviisaus synnyttää uutta liiketoimintaa" -artikkeli.

PITS mukana Hesarin Yrittäjät-mainoslehdessä

Jutussa kerrotaan teollisten symbioosien muodostamisesta sekä yhden yrityksen sivuvirran käyttämisestä toisen yrityksen raaka-aineena. Tämä case käsitteli mäskiä sivuvirtana, josta valmistettin sämpylöitä sekä paperia. Kiitos vielä Sam Viitaniemi (Koskipanimo) ja Jaana Ahonen (Campusravita)!

Lue Helsingin Sanomien artikkeli täältä.

”Teollisen tuotannon sivuvirroissa on paljon käyttämätöntä jatkojalostuspotentiaalia, joka voi ympäristötavoitteiden lisäksi edistää kannattavaa liiketoimintaa. Pirkanmaan teolliset symbioosit -hankkeessa on jo saatu aikaan hyviä tuloksia, kun paikallisen panimon sivuvirroista on valmistettu uusia tuotteita.”

”Monilla pienillä ja keskisuurilla yrityksillä ei ole riittävästi resursseja lähteä kehittämään uusia liiketoimintamahdollisuuksia kiertotaloudesta, vaikka tahtotaso materiaalivirtojen korkeampaan jalostusarvoon tai uusiomateriaalien testaamiseen olisi olemassa, projektipäällikkö Noora Markkanen Tampereen ammattikorkeakoulusta kertoo hankkeen taustoista.”

Artikkeli on maksumuurin takana, alla pieni kurkistus tekstiin:

Yhteistyössä Panimoravintola Plevna & Koskipanimon sekä Campusravitan kanssa.

Kirjoittajat: Noora Markkanen, Ginstia Haatainen ja Sanni Joukainen

Kuvat: Shutterstock ja Helsingin Sanomat; Yrittäjät 22.09.2022