Teollisten symbioosien menestystekijät -webinaari 8.11.

teollisella linjastolla paljon juomapulloja peräkkäin.

Tervetuloa webinaariin 8.11.2022 klo 13-15!

Tule mukaan kuulemaan teollisten symbioosien menestystekijöistä monipuolisten puheenvuorojen siivittämänä. Tapahtuma sisältää myös paneelikeskustelun.

Ilmoittaudu mukaan viimeistään 4.11. täältä.

Teollisissa symbiooseissa on menestyksen avain ja niiden avulla edistetään myös kiertotaloutta.

Teollinen symbioosi on yritysten muodostama kokonaisuus, jossa yritys hyödyntää esimerkiksi toisessa yrityksessä syntyvää sivuvirtaa tai osaamista. Näin säästetään luonnonvaroja, ja saadaan samalla yrityksille lisäarvoa sekä uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Tämä perustuu FISS (Finnish Industrial Symbiosis System) toimintamalliin, jolla pyritään auttamaan erilaisia toimijoita tehostamaan keskinäistä resurssien hyödyntämistä.

Ohjelma:

13:00–13:05       Salla Sillanpää, Ramboll: Tilaisuuden avaus

13:05–13:15        Ilkka Hippinen, Motiva

• Teolliset symbioosit osana kiertotaloutta

13:15-13:30         Maija Pohjakallio, Metsä Group

• Puupohjaisen kiertotalouden vauhdittaminen kumppanuuksilla ja yhteistyöllä

13:30-13:45        Johanna Hylkilä ja Virve Heikkinen, KIP: Kokkola Industrial Park

• Teollista kiertotaloutta jo yli 50 vuotta

13:45-14:00        Jarmo Uusikartano, Tampereen yliopisto

• Tutkittuja tapoja organisoida teollisia symbiooseja ja ekoteollisuuspuistoja

14:00-14:15        Samuli Patala, Aalto yliopisto

• Teollisten symbioosien systeemitason hallinta (peruttu sairastapauksen vuoksi)

14:15-14:20         Tauko

14:20-14:50        Paneelikeskustelu

• Karoliina Tuukkanen / Tommi Halonen, PirkaCirc
  • Ilkka Hippinen, Motiva
  • Samuli Patala, Aalto yliopisto
  • Johanna Hylkilä & Virve Heikkinen, KIP
  • Jarmo Uusikartano, Tampereen yliopisto

14:50-15:00      Silja Kostia, PITS-hanke: Loppusanat

Lisätietoja webinaarista: Silja Kostia: +358503871901 , silja.kostia@tuni.fi

Tapahtuma-alustalle saat linkin sähköpostitse lähempänä webinaaria. Webinaari järjestetään etänä Microsoft Teamsin kautta. Saavuthan ajoissa linjoille!

Webinaarin puhujaesitykset

Mikäli et ehtinyt webinaariin kuulemaan kaikkia puhujaesityksiä tai tahdot palata niiden sisältöihin myöhemmin, voit pyytää ne itsellesi jälkikäteen täältä: pits.tamk@tuni.fi

”Ilkka Hippinen: Teolliset symbioosit osana kiertotaloutta

Maija Pohjakallio: Puupohjaisen kiertotalouden vauhdittaminen kumppanuuksilla