Viides reflektiotunti pidettiin 26.8. Aiheina olivat ammatillisen kehittymisen osuudet. Flinga -työkalun avulla koottiin asioita liittyen palautteen antamiseen. Mistä asioista olet antanut myönteistä palautetta, mistä asioista on vaikeaa antaa palautetta ja mitä keinoja voisi olla vaikeiden palautteiden antamiseen, olivat kysymykset. Esihenkilöiden ja tiiminvetäjien mielestä positiivista palautetta on helppo ja kiva antaa, kun taas vaikeisiin asioihin puuttuminen on epämiellyttävää.
Vaikeiksi asioiksi antaa palautetta koettiin vastuunvälttely, alisuoriutuminen ja selän takana tapahtuneisiin ikävyyksiin puuttuminen. Myös työn tekemisen tapaan puuttuminen koettiin hankalaksi. Töitä voi tehdä monella tapaa, mutta kun se on erilainen kuin muilla tai miten on sovittu yhteisesti, silloin siitä olisi syytä keskustella työntekijän kanssa.
Keskeisiksi keinoiksi palautteen antamiseen koettiin avoin keskustelu ja kuuntelun taito. Spontaani ohjaus ja kommunikointi arjessa toimivat myös palautteena. Lisäksi ennen palautteen antamista käyty keskustelu kollegan tai esihenkilön kanssa nousivat hyvinä ratkaisuina esille.
Palautetta kannattaa muistaa antaa, oli se sitten positiivista tai rakentavaa. Jos palautetta ei anneta, lisääntyvät auttamatta virheelliset tulkinnat ja väärinymmärrykset. Ilman palautetta on myös lähes mahdotonta tietää, milloin on onnistunut työssään. Ja jos palautetta annetaan usein, niin myös vaikean/rakentavan/korjaavan palautteen nostaminen esille helpottuu. Tällöin muiden palautteiden joukossa ei yksi palaute nouse muiden palautteiden yläpuolelle. Voisiko tamperelainen sanoa: ”ei tehrä tästä ny numeroo”.
Kirjoittaja Hannu Järvinen