AI-lähettiläshanke auttaa yrityksiä alkuun tekoälyn hyödyntämisessä

AI-lähettiläshanke kannustaa tekoälyn käyttöön yritysten omien tekoälylähettiläiden avulla. Suosittelemme tutustumaan, mikäli yrityksenne on vasta ottamassa ensiaskeleita tekoälyn parissa!

Monille pk-yrityksille on epäselvää, mitä käytännössä kannattaisi tehdä ja kuinka päästä alkuun tekoälyn hyödyntämisessä. AI-lähettiläs-hanke kannustaa tekoälyn systemaattiseen käyttöön yritysten omien tekoälylähettiläiden avulla.

AI-lähettilään tulee ymmärtää organisaationsa strategista toimintaa ja prosesseja. Hän tarvitsee myös datalähtöistä ymmärrystä ja tietotaitoa tekoälyn mahdollisuuksista ja niiden yhdistämisestä liiketoiminnallisiin tavoitteisiin. AI-lähettiläs voi olla tekoälystä teknisesti kiinnostunut henkilö, jolla on tavalla tai toisella johtava rooli.

− Tekoälyä kevyesti ymmärtävä tuotepäällikkö saattaa aluksi olla parempi AI-lähettiläs kuin tekoälyasiantuntija. Kun käytännön kokeilut edistyvät, keskiöön nousevat myös tekoälyosaajat, valaisee teollisuusteknologian lehtori Kari Naakka Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Kaikkea ei tarvitse osata heti; etenemisvauhti soveltuu yritysten omaan tahtiin. Hanke tarjoaa lähettiläille mahdollisuuksia osallistua konkreettisiin ja tekoälykyvykkyyttä lisääviin kokeiluihin omissa yrityksissään.

AI-lähettiläät saavat hankkeen asiantuntijoilta tukea kehitystehtävänsä toteuttamiseen. Ketterää ja konkreettista hankeyhteistyötä toteuttavat Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) ja Turun yliopisto. Molemmista korkeakouluista on mukana liiketoiminnan, teknologian, tietojärjestelmien ja tekoälyn asiantuntijoita.

Lue lisää AI-lähettiläshankkeesta!