Data on nykypäivänä tärkeää valuuttaa, ja sitähän sosiaalinen media on tulvillaan. Tätä samaa dataa käytetään usein myös digitaalisessa mainonnassa. Sen lisäksi netissä surffailu jättää jälkeensä pieniä polkuja, jotka niin ikään varastoivat digitaalista jalanjälkeämme. Mainonta on mullistunut niin nettisurffailun kuin sosiaalisen median datankeruun myötä. Olet varmaan huomannutkin tämän?
Kun tänään selailet kenkiä verkkokaupassa, niin seuraavat viikot ne samat kengät seuraavat sinua verkkomainosten muodossa. Osuvaa, tehokasta ja yksilöityä mainontaa, tekoälyllä tehostettuna tietysti.
Dataa keräämällä ja dataa profiloimalla voidaan kohdistaa verkkomainoksia mieltymysten ja käyttäytymisen mukaisesti. Profilointi viittaa tässä tapauksessa datan käsittelyyn käyttäjän ominaisuuksia tunnistamalla tai arvailemalla. Digitaalinen ja personoitu mainonta on tietysti toimivaa. Mainostajille digitaalinen mainonta tarjoaa säästöjä kustannuksissa ja mahdollistaa entistä kohdistetumman mainonnan. Mainoksia voidaan kohdistaa esimerkiksi iän, sukupuolen, kellonajan, harrastusten, työtittelin, työpaikan tai perhetilanteen mukaa – kyllä, tätä kaikkea tietoa voidaan kerätä tai arvuutella digitaalista jalanjälkeäsi seuraamalla.
Digitaalisia mainoksia on helppo optimoida eli muokata vaikka kesken mainoskampanjan. Kuitenkin digitaalinen mainonta saattaa sisältää myös syrjiviä elementtejä: esimerkiksi naisille voidaan mainostaa erilaisia työpaikkoja kuin miehille. Lisäksi mainoshintoja voidaan personoida, eli tuotteet voivat olla erihintaisia joko kysynnästä tai mainonnan kohteesta riippuen.
Lähteet:
The Elements of AI -verkkokurssi
OECD: Artificial Intelligence in Society
eOppiva ja Valtiovarainministeriö: Tekoäly yhteiskunnassa