Persoonalliset piirroshahmot elävöittävät oppimateriaalia

Tamkin opiskelijan ja taiteilija Lotta Ignatius piirsi kesällä omina hankeopintoinaan meille avattaria eli kuvallisia hahmoja tai profiilikuvia. Tämä onkin yksi esimerkki, miten Tamkin opiskelijat voivat työskennellä hankkeessa ja ansaita siten opintopisteitä osaksi ammattiopintojaan.

Hahmojen tarkoitus on elävöittää opiskelua. Ensimmäisenä tehtävänä oppimateriaalissa on suorittaa persoonallisuustesti, jonka pohjalta käyttäjä saa kuvauksen omasta persoonallisuudestaan. Kaikenkaikkiaan persoonallisuustyyppejä on 16 ja niille jokaiselle Lotta on piirtänyt oman hahmon, joka jollakin tapaa kuvaa kyseistä persoonallisuustyyppiä. Hahmoihin ei kannata suhtautua liian tiukasti ja niistä voikin nähdä humoristisia piirteitä. Tämä hahmo kulkee oppimateriaalissa mukana, kun opiskelu edistyy ja mm. jättää tekstin lisäksi hahmon kuvan keskustelualueelle.

Lisäksi saimme oppimateriaalia elävöittämään eri ammattiryhmiä havainnollistavat hahmot. Johtajasta, esihenkilöstä, tiiminvetäjästä, sairaanhoitajasta, lähihoitajasta, omaisesta ja ikääntyneestä/asukkaasta on omat kuvat, joiden välistä keskustelua voi seurata eri oppisisällöissä. Hahmojen avulla pyritään havainnollistamaan oikeita työelämän tilanteita.

Kirjoittajat Hannu Järvinen ja Sari Himanen