Benchmarking-vertaisvierailut palvelutaloihin osoitti käytännöissä eroja

Hanketiimiläiset jalkautuivat kymmeneen palvelutaloon loppuvuoden 2019 aikana. Tarkoituksena oli kartoittaa eri yksiköiden toimintatapoja, esimiesten ja tiiminvetäjien tehtäviä, tunnistaa hyviä käytäntöjä sekä haasteita, jotta hankkeessa laadittavaan diMes -sovellukseen osattaisiin valita oikeita sisältöalueita. Havainnointikohteet ja lähiesimiehille/tiiminvetäjille esitettävät kysymykset poimittiin johtamisen kirjallisuudesta etukäteen.

 

Haasteina näyttäytyi palautekulttuuri ja uudistusten toteuttaminen

Tiimiläiset tekivät mielenkiintoisia arjen havaintoja. Yhtenä haasteena nähtiin palautekulttuuri. Tämän toteuttaminen arjessa vaatii vielä työstämistä. Miten palautetta olisi annettava, pyydettävä ja vastaanotettava? Saatua palautetta olisi kyettävä soveltamaan työyhteisöissä tuloksellisesti – palaute kun on kasvun, kehittymisen ja eteenpäin menemisen edellytys. Toinen tärkeä haaste oli muutosten ja uudistusten toteuttaminen yksiköissä. Miten viedä muutoksia onnistuneesti läpi erilaisille työntekijöille? Siinä missä toisilla nousevat karvat pystyyn, toiset pysähtyvät miettimään, olisiko tässä jotain minulle.

 

Kehittämiskohteina myös rohkeus puuttua ja oman työn priorisointi

Kolmantena haasteena näyttäytyi päätöksenteko ja rohkeus puuttua tilanteisiin. Miten olla rohkea johtaja, joka puhuisi vaietuista asioista rakentavasti ja puuttuisi epäkohtiin? Ammatillinen käyttäytyminen ja eettinen toiminta työyhteisössä halutaan pitää korkealla tasolla. Toisinaan eteen tulee kuitenkin haastavia tilanteita, kuten alisuoriutumista tai työn negatiivissävyistä ruotimista sosiaalisen median kanavilla.

Esimiehet kaipaavat myös keskustelua siitä, miten osaavien työntekijöiden kasvupotentiaalia voisi hyödyntää paremmin, ja työyhteisön hyvinvoinnin ja oman jaksamisen tukemiseen toivottiin työkaluja. Erityisesti oman työn hallinta ja rajaaminen mietitytti monia. Työyhteisöissä haluttiin kasvattaa avoimempaa kulttuuria ja erilaisuuden sietämistä.

 

Hanketiimiläisten oma huomio kiinnittyi vastuunjaon selkiyttämistarpeeseen

Hanketiimiläiset havaitsivat, että vastuunjaon selkiyttäminen keskijohdon ja ylemmän johdon välillä vaatii kehittämistä. Lisäksi kustannustietoista työtapaa osana arkea pitäisi vahvistaa sekä haastaa totuttua asiakaspalvelun tapaa ja viedä sitä kohti myynnillisempää ajattelua.

Kirjoittaja: Heidi Valtatie