Paljon palveluita käyttävät
- Paljon palveluita käyttävät potilaat on mahdollista tunnistaa potilastietojärjestelmistä käyntimäärien perusteella.
- Palveluita paljon käyttävien potilaiden tunnistaminen on tärkeää, koska heillä on muita korkeampi työkyvyttömyysriski, erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön sairauksien ja mielenhäiriöiden vuoksi.
- Perusterveydenhuollosta työikäiset terveyspalveluiden suurkäyttäjät tulisi ohjata omaan työterveyshuoltoon, jossa heidän työssä jatkamistaan voidaan parhaiten edistää ja sairauspoissaoloja vähentää. Etenkin osatyökykyisyyden tai työkyvyttömyyden uhatessa tämä on tärkeää.
Työterveysneuvottelut
- Työterveysneuvotteluiden ratkaisukeskeisen työkykynäkökulman korostamiseksi suositellaan strukturoitua neuvottelumuistiomallia.
- Strukturoitu muistio mahdollistaa myös laadun ja sovittujen toimenpiteiden seurannan (ks. hankkeessa kehitetty muistiomalli).
- Työterveysneuvotteluita kannattaa käydä työterveysyhteistyössä, koska ne ovat vaikuttava työterveysyhteistyön tapa, jossa saadaan konkreettisia päätöksiä työntekijän työnkuvasta.
- Neuvottelun jälkeen työntekijän sairauspoissaolot vähenevät.
- Perusterveydenhuollossa kannattaa jakaa tietoa työterveysneuvottelujen hyödyistä ja ohjata potilaita työterveyshuoltoon.
Raportoinnin kehittäminen
- Raportoinnin kehittämisen kautta työterveyshuollossa voidaan tunnistaa asiakasyritysten työkyvyn menettämisen riskissä olevat potilaat, järjestää seuranta sekä käynnistää tarpeelliset kuntoutustoimet.
- Tietojärjestelmämuutosten yhteydessä koulutus muutoksen syistä ja merkityksestä tukee muutosten käyttöönottoa.
- Kaikkien työterveysasiakkaita hoitavien lääkäreiden tulee kouluttautua työhön liittyvyyden ja työkyvyttömyyden riskin arviontiin
- Työterveyshuollon sairaanhoidon ja ennaltaehkäisevän toiminnan tilan kuvaaminen vaatii toiminnasta kerättävää rakenteista tietoa.
- Tieto käytettyjen resurssien määrästä ja yhteisesti sovituista toiminnan vaikutuksista pitäisi tehdä kategoriseksi, jolloin asioita voidaan mitata.
- Keskeisiä kysymyksiä rakenteisen tiedon kirjaamiseen ovat: mitä tehtiin, miten tehtiin ja kenelle tehtiin?