Myynnin uusi aikakausi näyttää digitaaliselta, vastuulliselta ja inhimilliseltä, toteaa Pia Hautamäki

Hymyilevä Pia Hautamäki nojaa rennosti keltaiseen seinäkkeeseen.

Yhä useampi asiantuntija tekee myyntityötä. ”Myyjän täytyy pystyä olemaan ihminen ihmiselle ja aidosti haluta toiselle parasta tulevaisuutta”, toteaa TAMKin myynnin yliopettaja ja ROBINS-tutkimushankkeen johtaja Pia Hautamäki.

Viimeistään koronapandemia sen teki selväksi: menestyvän yrityksen myynti tapahtuu digitaalisesti, tai ainakin digitaalisia työkaluja vahvasti hyödyntäen. Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin johtamisen yliopettaja Pia Hautamäki kertoo, että muutos kupli kentällä jo ennen pandemiaa.

– Korona on ollut vauhdittaja, mutta menestyvät yritykset ovat tehneet digitalisaation toimenpiteitä jo 2010-luvulta saakka. Myynnin uusi normaali vavisuttaa niin kuluttajarajapintaa kuin yritysten välistä kaupankäyntiä, hän toteaa.

Myynti ei ole synnynnäinen persoonallisuuden piirre, vaan täysin opeteltavissa oleva taito. – Ihmisen ei tarvitse muuttaa persoonaansa tehdäkseen myyntityötä; erilaisten asiakkaiden kohtaamiseen tarvitaan erilaisia myyjiä.

Lue artikkeli ”Myynnin uusi aikakausi näyttää digitaaliselta, vastuulliselta ja inhimilliseltä” Tampereen korkeakouluyhteisön verkkosivuilta.

Artikkelin teksti: Maria Kasdaglis-Zabyshnyi
Kuva: Jonne Renvall