Viimeistään koronapandemia sen teki selväksi: menestyvän yrityksen myynti tapahtuu digitaalisesti, tai ainakin digitaalisia työkaluja vahvasti hyödyntäen. Tampereen ammattikorkeakoulun myynnin johtamisen yliopettaja Pia Hautamäki kertoo, että muutos kupli kentällä jo ennen pandemiaa.
– Korona on ollut vauhdittaja, mutta menestyvät yritykset ovat tehneet digitalisaation toimenpiteitä jo 2010-luvulta saakka. Myynnin uusi normaali vavisuttaa niin kuluttajarajapintaa kuin yritysten välistä kaupankäyntiä, hän toteaa.
Myynti ei ole synnynnäinen persoonallisuuden piirre, vaan täysin opeteltavissa oleva taito. – Ihmisen ei tarvitse muuttaa persoonaansa tehdäkseen myyntityötä; erilaisten asiakkaiden kohtaamiseen tarvitaan erilaisia myyjiä.
Lue artikkeli ”Myynnin uusi aikakausi näyttää digitaaliselta, vastuulliselta ja inhimilliseltä” Tampereen korkeakouluyhteisön verkkosivuilta.
Artikkelin teksti: Maria Kasdaglis-Zabyshnyi
Kuva: Jonne Renvall