"Kun digitaaliset työkalut ja tukiäly hoitavat vaikkapa myynnin rutiinit, niin kohtaamisilla on entistä suurempi merkitys."

Olemme tottuneet saamaan hyvän tuotteen ja hyvää palvelua samaan hintaan. Odotukset eivät aina täyty yritysten välisessä kaupankäynnissä. Mitä johtamisessa pitäisi tehdä toisin? Sitä pohditaan Johtaminen-teemaliitteessä.

− B2B-yrityksissä pitää pohtia sitä, millaisena oma toiminta näyttäytyy asiakkaalle ja miten myyntiä digiaikana johdetaan, kehottaa myynnin johtamisen yliopettaja, KTT Pia Hautamäki. Hän vetää Tampereen korkeakouluyhteisön ROBINS-tutkimushanketta, jossa tutkitaan tekoälyn ja robotiikan vaikutusta myyntiin ja myynnin johtamiseen.

Vievätkö robotit ja tekoäly työmme tulevaisuudessa?

– Kehittyneet teknologiat ovat hyviä apuvälineitä, mutta eivät pääosassa. Katse tulee kiinnittää asiakaskokemukseen ja johtamiseen, rauhoittelee Hautamäki.

Pk-yritysten johtamisesta ja digitaalisesta transformaatiosta tehdyn tutkimuksen mukaan johdolla on haasteita johtaa organisaationsa digitaalista muutosta. Hautamäen mielestä tämä johtuu siitä, että heiltä puuttuu kyvykkyyttä johtaa muutosta ylipäätään. Onnistunut digitaalinen muutos edellyttää johdolta digimyönteistä ajattelua ja sitoutumista, joka heijastuu koko organisaatioon.

Mitä muita asioita nykypäivän johtajan on hyvä ottaa huomioon? Lue koko artikkeli täältä.

Tästä teemanumeroon.