Kohti uusia liiketoimintamalleja, viitoittavat Robins-tutkijat Myynti ja markkinointi -lehden artikkelissa

Mitä ovat alustat ja ekosysteemit, ja millaisia uusia mahdollisuuksia ne tuovat myynnin kasvattamiseen? Siitä kertovat Robins-tutkijat Sami Rusthollkarhu ja Minna Heikinheimo Myynti- ja markkinointi -lehden artikkelissa.

 

Uudet digitaaliset työkalut muuttavat myyjän arkea monin tavoin, yritysten siirtyminen alustatalouteen vielä enemmän.

Alustat ja ekosysteemit

Digitaalinen palvelualusta on tekninen ratkaisu, jossa myyjä ja ostaja kohtaavat. Ekosysteemi on palveluntarjoajien verkosto, jossa itsenäiset osapuolet yhdessä toimiessaan tuottavat enemmän arvoa asiakkaille kuin yksinään. Ne kehittävät toisiaan täydentäviä tuote- ja palvelukokonaisuuksia ja jakavat tietoa. Niille avoimuus on kilpailuvaltti, kertoo Robins-tutkija Sami Rusthollkarhu.

Suomessa alustatalouteen siirrytään hitaasti. Alustaliiketoimintaan siirtyminen pitää huomioida yrityksen strategiassa. Yritysten tulevaisuuden kasvun avain on alustataloudessa, mutta se ei saa olla itsetarkoitus. Siirtyminen alustatalouteen kannattaa, mikäli muutos tukee yrityksen ydinliiketoimintaa. – Arvo ja hyöty asiakkaalle ovat keskiössä, painottaa tutkija Minna Heikinheimo.

Lue tästä Myynti- ja Markkinointi -lehden artikkeli 4/2019 (Robins-juttu ss. 30.35).