Kenen koriin sinä laitat munasi? Lue kirjoitus yhteistyön karikoista modernissa liiketoiminnassa.

Alustatalouden, ekosysteemien ja kumppanuuksien hyödyntäminen voisi nostaa suomalaisen viennin kokonaan seuraavalle tasolle. Kesällä 2020 toteutetussa ROBINS-hankkeen haastattelututkimuksessa kävi kuitenkin ilmi, että yrityksissä ei vielä nähdä asian täyttä potentiaalia.

Liiketoiminta on suuressa murroksessa. Globalisoituvassa maailmassa pärjäämiseen tarvitaan koko ajan enemmän yhteistyötä yrityksien välillä. Yhteistyötä, johon me itsenäiset suomalaiset emme ole tottuneet.

Suomalaiset pk-yritykset kaipaavat tällä hetkellä kipeästi sparrausta kumppanuuksien ja ekosysteemisyyden ajatuksien juurruttamisessa omaan liiketoimintaansa. ROBINS-projekti tutkii juuri näitä aiheita ja auttaa pk-yrityksiä niin digitaalisessa transformaatiossa, alustapohjaisten liiketoimintamallien käyttöönotossa kuin tulevaisuuden myynnin johtamisessakin. Näillä eväillä meidän on mahdollista saada vienti kasvuun.

Marjukka Mikkonen Tampereen yliopistosta ja Miina Kivelä Tampereen ammattikorkeakoulusta kertovat blogitekstissään, mihin koriin juuri sinun pitäisi laittaa munasi.

Blogikirjoitus on julkaistu 29.9.2020 TAMK-blogissa.