Alustat mahdollistavat liiketoiminnan aiempaa tehokkaamman skaalaamisen ja uudenlaisten kohderyhmien tavoittamisen. Moni tämän hetken isoimmista kasvuyrityksistä ovatkin jonkinlaisia alustayrityksiä.
Alustaliiketoiminta ei kuitenkaan ole mikään yrityksen liiketoiminnan lisäpalikka, joka asennetaan osaksi yrityksen olemassa olevaa liiketoimintaa, vaan alustaliiketoimintaan haluavan yrityksen on pystyttävä tarvittaessa miettimään koko liiketoimintalogiikkansa uudelleen. Usein onkin palattava aivan liiketoiminnan perimmäisten kysymysten äärelle ja pohdittava sitä, millaista arvoa yritys haluaa olla luomassa, keiden kanssa yhteistyössä ja millaisin tavoin. Näihin kysymyksiin yritys vastaa muodostamassaan arvolupauksessaan.
ROBINS-tutkimushankkeessa tehdyn pro gradu -tutkielman pohjalta ehdotetaan, että yritykset kiinnittäisivät yhä enemmän huomiota siihen millaista arvoa ne omalla tekemisellään ovat mukana luomassa, millaisia kohderyhmiä pyritään tavoittamaan ja miten uusi teknologia valjastetaan arvonluonnin välineeksi. Tutkielmassa esitetään konkreettisia työkaluja, joilla olemassa oleva arvolupaus pystytään ensin pilkkomaan ja sen jälkeen palanen kerrallaan mukauttamaan uusiin digitaalisen ajan asettamiin vaatimuksiin sopivaksi.
Lue 3.6.2021 julkaistu blogiteksti ”Alustaliiketoiminta vie yritykset takaisin peruskysymysten äärelle” TAMK-blogista.
Kirjoittajat: KTM Valtteri Perämäki, Futures Platform Oy ja KTT Pia Hautamäki Tampereen ammattikorkeakoulu
Kuva: Unsplash, Algernai Hayes