Minttu Lampinen kertoo myynnin kehittämisestä ja ROBINS-tutkimushankkeen kokoomateokseen kirjoittamasta artikkelista ja näin:
”Myynti on muuttunut hyvin monimuotoiseksi. Käytössämme on paljon uusia kanavia ja työkaluja, jotka periaatteessa mahdollistavat myynnin tehokkuuden, mutta samalla on alettu arvostamaan läpinäkyvyyttä ja luottamusta myyjän ja asiakkaan välillä. Myynnin kehittäminen on aiheena hyvin kiehtova, sillä onhan rahavirran varmistaminen liiketoiminnan ytimessä.
Datan mittaaminen on jo monissa pk-yrityksissä arkipäivää, sillä digityökalut mahdollistavat tämän ja piirtävät hienoja visualisoituja yhteenvetoja ilman koodaus- tai matemaattista osaamistakin. Edelleen on kehitettävää siinä, miten saatua tietoa yrityksissä tulkitaan, mitä sen perusteella päätetään tehdä, muuttaa tai kehittää ja miten päätöksiä seurataan ja valvotaan, että ne myös toteutuvat.
Lähdin kirjoittamaan artikkelia, koska myynnin kehittäminen ja opettaminen ansaitsevat lisää palstatilaa. Toivon, että artikkelin lukijoille jäisi mieleen seuraava asia: Tarkista ja auditoi! Artikkelissamme tarjoamme helpon ja selkeän tarkastuslistan myynnin nykytilan analysointiin ja tulevaisuuden kehittämiseen. Myynti on ikuisesti liikkuva maali. Yrityksessä on aina oikea hetki miettiä myyntiä ja sen kehittämistä. Toimintaympäristön ja markkinoiden muuttuessa on tärkeätä, että yritys pyrkii jatkuvasti parantamaan myyntinsä vaikuttavuutta ja tehokkuutta. Vinkkiemme avulla pääset hyvin alkuun.”
Minttu Lampisen ja Mikko Mäntynevan artikkelin ”Myynnin määrän ja laadun älykäs kehittäminen” voit lukea ROBINS-tutkimushankkeen kokoomateoksesta ”Älykkäällä myynnillä kansainväliseen kasvuun”.