Liiallinen kuormitus uhkaa aivoja

Putkitelevision kuva, jossa epämääräisen lumisadekuvan joukossa ihmiskasvot.
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Hektinen ja vaativa työelämä kuormittaa aivoja entistä enemmän. Erityisen kuormittavaa on jatkuva muutos, joka ei anna tilaa rutiinien luomiselle. Jaksamista auttaa, jos ihminen kokee olevansa arvostettu ja tekevänsä merkityksellistä työtä, kirjoittaa Tampereen korkeakouluyhteisön Unit-lehti. Jutussa on haastateltu Kestävä aivoterveys -hankkeen asiantuntijoita.

Kun juokset lenkillä liian kovaa vauhtia, lihaksesi menevät maitohapoille. Kipu kertoo sinulle, että nyt pitäisi hellittää, rauhoittua ja levätä.

Sen sijaan aivomme eivät kerro yhtä selvästi, milloin kuormitus on liian suurta. Saatamme puskea itsemme äärirajoille, ennen kuin totaalinen uupumus pysäyttää meidät.

– On tärkeää ymmärtää, mitä aivoissa tapahtuu, jos niitä ei kunnioiteta ja niille ei anneta mahdollisuutta lepoon, sanoo käyttäytymisneurologian tutkimusryhmän johtaja, dosentti Kaisa Hartikainen Tampereen yliopistollisesta sairaalasta.

Ensin heikkenevät työn tehokkuus, hyvinvointi ja uni. Pahimmillaan ihminen on jatkuvasti ylivirittynyt: hänellä on monta rautaa tulessa, mutta mistään ei tule valmista. Jos liiallinen kuormitus jatkuu pitkään, vaarana on lopulta työkyvyn heikkeneminen, masennus tai uupumus.

Työturvallisuudesta huolehtiminen on työnantajan lakisääteinen velvollisuus. Työntekijän aivoterveyttä tulisi suojella, aivan kuten työpaikoilla suojaudutaan vaikkapa melun, pölyn tai raskaiden kuormien aiheuttamilta terveysvaaroilta.

Henkilö itse voi tehdä aivoterveytensä eteen paljon: pitää taukoja, huolehtia levosta, liikkua riittävästi ja syödä terveellisesti. Lopulta on kuitenkin työnantajan vastuulla huolehtia, että työtä ei ole aivan liikaa.

– Tarvitaan sekä työnantajan tukea että yksilön omia keinoja. Koko ajan ei saisi olla sellainen olo, että juoksee ihan läkähdyksissä, Hartikainen korostaa.

Lue koko artikkeli Unit-lehden verkkosivuilta.

Kuva: Jonne Renvall
Teksti: Virpi Ekholm