Lasten tiedekysymys: Onko oikea vai vasen puoli aivoista ihmiselle tärkeämpi?

Värikäs piirroskuva aivoista, joiden toinen puoli on harmaa ja toinen vaaleanpunainen, englanninkielistä tekstiä molemmin puolin.

12-vuotias Laura Pitkänen kysyy Helsingin Sanomien lasten tiedekysymysjutussa, kumpi puoli aivoista on ihmiselle tärkeämpi. Asiantuntijamme, neurologian erikoislääkäri Kaisa Hartikainen vastaa.

Lauran kysymykseen vastaa neurologian erikoislääkäri, dosentti Kaisa Hartikainen. Hän johtaa Tampereen yliopistollisen sairaalan käyttäytymisneurologian tutkimusyksikköä.

”Aivoissa hermoradat risteävät siten, että vasen aivopuolisko ohjaa kehon oikeaa puolta ja oikea aivopuolisko vasempaa.

Suurin osa ihmisistä on oikeakätisiä, ja sitä siis ohjaa vasen aivopuolisko. Enemmistöllä aivojen vasen puoli vastaa myös kielen ymmärtämisestä ja puheesta. Koska erityisesti kielellisellä viestinnällä on hyvin merkittävä rooli ihmisen elämässä, vasenta aivopuoliskoa on perinteisesti pidetty tärkeämpänä kuin oikeaa.

Osalla vasenkätisistä ihmisistä kielellisistä toiminnoista vastaa kuitenkin aivojen oikea puoli. Oikealla aivopuoliskolla on myös monia tärkeitä tehtäviä. Ne liittyvät ei-kielelliseen viestintään, tunteisiin, tarkkaavuuteen ja tiedonkäsittelyyn. Siten kysymykseen ei ole yksiselitteistä ja kaikkiin ihmisiin yleisesti pätevää vastausta.”

Kaisa Hartikainen
käyttäytymisneurologian tutkimusyksikön johtaja
Tampereen yliopistollinen sairaala

Teksti: HS 11.3.2022
Kuva: Shutterstock

Lue artikkeli ”Onko oikea vai vasen puoli aivoista ihmiselle tärkeämpi?” hs.fi-sivuilta.