Kodin Kuvalehti: Selätä kodin kaaos – 10 minuuttia riittää ja muut asiantuntijoiden arjenhallintavinkit

Tummatukkainen nuori nainen valoisassa keittiössä meditoimassa.

Meneekö arki usein sähläämiseksi? Keskittymisen ammattilaiset neuvovat, kuinka kotia ja mieltä voi rauhoittaa turhasta hälinästä. Kodin Kuvalehden juttuun on haastateltu mm. Kestävä aivoterveys -hankkeen asiantuntijaa, dosentti Kaisa Hartikaista.

”Tylsää mutta totta: rutiinit ovat usein avain toimivaan arkeen. Kaikkeen, mikä ei ole rutiinia, aivot tarvitsevat niin sanottua toiminnanohjausta. Sen avulla pystyt suunnittelemaan toimintaasi ja sitten joko seuraamaan tai joustavasti muuttamaan suunnitelmaasi. Toiminnanohjausta tarvitaan erityisesti uusissa, muuttuvissa ja vaativissa tilanteissa.

Toiminnanohjaukselle on kuitenkin aivoissamme vain rajallisesti tilaa. Siksi kannattaa luoda rutiineja, joiden avulla aivot saavat levähtää ja keskittyä olennaiseen.

”Karkeana esimerkkinä: jos meillä olisi joka aamu eri kahvinkeitin, joutuisimme aina miettimään, mihin kahvi ja vesi laitetaan, miten mitta-asteikko toimii ja niin edelleen. Tuttu kahvinkeittorutiini sen sijaan jättää aivoille tilaa ratkaista samalla jotain ongelmaa tai saada ideoita”, Tampereen yliopistollisen sairaalan käyttäytymisneurologian tutkimusyksikön johtaja Kaisa Hartikainen sanoo.

Rutiinien toinen hyvä puoli on, että ne rytmittävät päivää. Aivot mittaavat aikaa sen perusteella, miten usein ne saavat välittäjäaine dopamiinin purskahduksia. Siksi kannattaa tehdä joka päivä samoihin aikoihin jokin asia, jonka osaat hyvin. Siitä seuraa pieni dopamiinibuusti, joka korvamerkkaa uuden aikalohkon elämästäsi alkaneeksi – vaikkapa työt ja vapaa-aika. Näin saat vaivatta ohjelmoitua sisäistä kalenteriasi, mikä puolestaan selkiyttää arkea.”

Näin kirjoittaa Kodin Kuvalehti 23.2.2022 jutussaan ”Selätä kodin kaaos – 10 minuuttia riittää ja muut asiantuntijoiden arjenhallintavinkit”.

Tekstilainaus: Jaana Haapaluoma-Höglund, Kodin Kuvalehti
Kuva: AdobeStock, Krakenimages.com