”Ankkureita arkeen” -työpajasta eväitä stressin säätelyyn

Kaksi nuorta naista keinuissa.
Kuva: Bewakoof.com Official, Unsplash

Toive stressin säätelyä käsittelevästä työpajasta nousi hankkeeseen osallistuneiden peruskoulun opettajien Firstbeat-mittausten tuloksena. Moni oli huomannut, että ei ehdi saamaan palauttavia hetkiä työpäivään tai palautumaan kotona töiden jälkeen.

Stressin pyörteisiin joutuessaan ihminen voi kadottaa läsnäolon ja yhteyden kehoonsa. Työpajan nimi ”Ankkureita arkeen” lähti juuri siitä ajatuksesta, että ihmiset tarvitsevat pysähtymisen ja läsnäolon hetkiä, jotta he ankkuroituvat kiireen keskellä, eivätkä joudu ”tuuliajolle”.

Tarjolla teoriaa ja konkreettisia harjoituksia

Ankkureita arkeen -työpaja sisälsi kaksi etäyhteydellä toteutettua kokoontumista. Niissä tulevat fysioterapeutit Heidi Ohralahti, Inkeri Lilja ja Terhi Ikonen käsittelivät teoriaa stressin säätelystä, kuten autonomisen hermoston toimintaa ja hengityksen vaikutuksia siihen.

Teorian oheen ohjattiin konkreettisia harjoituksia, joita osallistujat voisivat integroida matalalla kynnyksellä omaan arkeensa niin työ- kuin vapaa-ajalle. Harjoitukset olivat psykofyysisessä fysioterapiassakin käytettäviä hengitys-, rentoutus- sekä kehotietoisuusharjoituksia. Tapaamisten välillä oli kaksi viikkoa, jonka aikana osallistujat saivat kokeilla harjoituksia.

Osallistujilla oli käytössä Moodle-alusta, jossa oli saatavilla teoriatietoa ja rentoutusharjoitusäänitteitä. Kuvaamiseen käytettiin Tampereen ammattikorkeakoulun Sote Virtual Labin tiloja ja laitteita. Tilaisuudet nauhoitettiin osallistujien käytettäväksi ja kollegoille jaettavaksi.

Askeleita rauhoittumiselle työpäivän aikana

Työpajan sisältö herätti keskustelua muun muassa työkulttuurista, stressin ja syömisen suhteesta sekä pysähtymisen vaikeudesta. Osallistujat jakoivat omakohtaisesti toimiviksi havaitsemiaan vinkkejä toisilleen.

Osa oli myös ottanut tavoiteportaat-harjoituksen käyttöön ja asettanut itselleen askeleet raivatakseen tilaa esimerkiksi omalle rauhoittumisen hetkelle työpäivän aikana. Moni osallistujista toivoi jatkoa työpajoille, jotka mahdollisesti toteutuvat syksyllä 2021.

Kirjoittajat: Opiskelijat Heidi Ohralahti, Inkeri Lilja ja Terhi Ikonen ja opettaja Pipsa Tuominen, TAMK
Kuva: Bewakoof.com Official, Unsplash