Kadonneen työkyvyn väylän metsästys

Kuvituskuva

TYKYTUO-hanke on saavuttanut pisteen, jossa käynnistyi rinnakkain perusterveydenhuollon intervention kanssa toinenkin yritys löytää kadotettu työkyvyn tuen väylä. Väylän etsintä on määrä suorittaa erikoissairaanhoidossa. Tämän kertainen kirjoitus on katsaus TAYS:n fysiatrian poliklinikalla 11.1.2021 aloitetun seikkailun lokikirjaan.

28.8.2020, 12:00, yhteistyöpalaveri, sijainti: Tampereen yliopisto, Arvo

Tänään oli ensimmäinen kohtaaminen niiden henkilöiden kanssa, joiden saumattomasta yhteistyöstä sekä visioiden yhteensulautumisesta riippuu koko retkikunnan menestys. Kaikesta huolimatta tunnelma vaikutti varauksettomalta ja varovaisen innostuneelta. Merkittäviä puheenvuoroja fataalisesta epäonnistumisesta ei kuultu. Tästä se alkaa.

15.9.2020, 11:30, Teams-kokous, sijainti: tuntematon

Palaverissa käsiteltiin erikoissairaanhoidon osion sisältöjä ensi kertaa sillä vakavuudella, mitä muiden toimintaan sotkeutuminen edellyttää. Kokeneet ja useissa retkikunnissa mukana olleet konkarit kertoilivat rattoisia tarinoita, joista jokaisen opetus tuntui olevan, ettei pidä hävittää mitään toimivaa, vaan tuoda lisää. Lopputuloksena syntyi toimintasuunnitelma, joka jaettiin hankkeeseen osallistuville.

27.10.2020, 12:30, Teams-kokous, sijainti: tuntematon

Tapaaminen oli mieltä nostattava! Esivalmisteluiden sujumisesta raportoitiin kauttaaltaan pelkkää hyvää. Osapuolten näkemykset ovat muotoutuneet yhdenmukaisemmiksi. VISIO KIRKASTUU!

16.12.2020, 15:00, Teams-kokous, sijainti: tuntematon

Mahtavia uutisia! Kaikki koolle kutsutut toimijat ja tutkimusmatkan sidosryhmät jakoivat retkikunnan aatokset hankkeen toteuttamisesta sekä erikoissairaanhoidon henkilökunnan tehtävistä! Pahimmat pelkomme väistyivät. Helpotuksen tunne oli käsin kosketeltavissa. Työkyvyn tuen väylän löytäminen on sittenkin mahdollista!

22.12.2020, 11:00, Teams-kokous, sijainti: tuntematon

Viimeiset valmistelut ja varmistelut on suoritettu. Tutkimusmatka alkaa 11.1.2021. Päivämäärän kirjoittaminen ja numeroiden symmetria rauhoittivat kummasti. Marssijärjestys, ohjeet, potilaiden ohjautuminen kaikki on suunniteltu ja valmiina!. Usko ja arvostus päämäärää kohtaan tuntuvat nyt voimallisina. Me olemme valmiita!

12.1.2021, 12:00, Teams-kokous, sijainti: tuntematon

Talvi saapui. Pakkanen otti vallan ja kuuran kangistaman nurmen päälle saatiin ensimmäiset sentit lunta. On ollut hiljaista. Emme ole kuulleet mitään matkan alkamisesta. Parhaaseen toivoen.

13.1.2021, – , sähkösanoma, sijainti: Tampere

Se saapui! Työkyvyn tuen väylän etsintä on onnistuneesti käynnistynyt erikoissairaanhoidossa! Olivat jopa ehtineet tehdä laskelmia potilasvirroista. Olemme osaltamme otettuja innostuneisuudesta. Jäämme odottamaan ensimmäisen välietapin taittumista. Onnistumisen riemu tanssii yhdessä epävarmuuden kanssa.

Tältä näyttää erikoissairaanhoidon lokikirjassa vuoden 2021 tammikuussa. Jäämme seuraamaan matkan etenemistä.

Kirjoittaja haluaa korostaa, ettei suinkaan ole ollut hukassa vuotta 2020. Tuntematon sijainti on tarkoitettu etätyötä glorifioivaksi vitsiksi.

Lauri Vähätalo

Projektitutkija, Tampereen yliopisto