Tunteiden ja tarkkaavuuden vuorovaikutus aivojen oikeassa puoliskossa

Kaksiuloitteinen piirroskuva ihmisaivoista abstraktilla taustalla..

Brain Sciences -tiedelehdessä 29.7.2021 julkaistu Kaisa Hartikaisen kirjoittama katsaus paneutuu aivojen oikean puoliskon rooliin tunteiden prosessoinnissa ja siihen, kuinka tunneinformaation prosessointi vaikuttaa aivopuoliskon muihin tehtäviin.

Hartikainen on tutkinut tunteiden ja tarkkaavuuden vuorovaikutusta jo yli 20 vuotta. Hän on ollut aktiivisesti tutkimustyöllään mukana affektiivisen neurotieteen alan kehityksessä 2000-luvun vaihteesta, jolloin Hartikainen työskenteli Kalifornian Yliopistossa, Berkeleyssä (UC, Berkeley). Parhaillaan Hartikainen työskentelee Käyttäytymisneurologian tutkimusryhmän johtajana ja on tutkimusryhmänsä kanssa mukana Kestävä Aivoterveys -hankkeessa.

Tunneinformaation prosessointi, erityisesti silloin, kun se liittyy uhkaan, priorisoidaan oikeassa aivopuoliskossa, jolloin hetkellisesti muut aivopuoliskon tiedonkäsittelytehtävät saattavat häiriintyä. Tällaisia muita tehtäviä ovat mm. tarkkaavuuden kohdentaminen vasemmalle, kokonaisuuksien havainnointi ja estotoiminnot.

Todistusaineistoa tunneinformaation priorisointiin aivojen oikeassa puoliskossa on saatu mm. potilailta, joilla on oikean aivopuoliskon vaurio sekä terveillä koehenkilöillä tehdyistä sähköfysiologisista tutkimuksista. Aivojen oikean puoliskon tunteiden ja tarkkaavuuden vuorovaikutusta voidaan hyödyntää myös aivoterveys- ja aivohyvinvointi-biomarkkereissa.  Tällaisia biomarkkereita voitaneen tulevaisuudessa hyödyntää sekä aivosairauksien diagnostiikan ja hoidon tukena, että aivohyvinvoinnin optimointiin työelämässä ja liittyen vuorovaikutukseen uusien teknologioiden, kuten robottien ja itseohjaavien autojen kanssa.

Tutustu Brain Sciences -tiedelehdessä julkaistuun artikkeliin (linkki avautuu lehden sivuille):

Emotion-Attention Interaction in the Right Hemisphere

1 Behavioral Neurology Research Unit, Tampere University Hospital, 33521 Tampere, Finland
2 Faculty of Medicine and Health Technology, Tampere University, 33520 Tampere, Finland
Academic Editor: Guido Gainotti
Brain Sci. 2021, 11(8), 1006; https://doi.org/10.3390/brainsci11081006
Received: 1 July 2021 / Revised: 16 July 2021 / Accepted: 19 July 2021 / Published: 29 July 2021

Lisätiedot:

Kaisa M. Hartikainen