Mitä voimme tehdä oman hyvinvointimme hyväksi?

Nainen istuu sohvalla läppäri sylissään.

Työuran alkuvaiheessa kuormitus laitetaan usein kokemattomuuden piikkiin. Monelle tulee yllätyksenä, että työkokemuksen karttuessa kuormitus ei ehkä helpota. Saatamme miettiä, onko vika itsessä, kuinka pitkään tällaista jaksaa tai onko tässä mitään järkeä. Tätä pohtii blogikirjoituksessaan psykologi ja sosionomikoulutuksen lehtori Riikkaelina Susipolku Tampereen ammattikorkeakoulusta. Hän kertoo yhden pienryhmään osallistuneen opettajan keskeisimmistä oivalluksista.

”Tarkoitukseni on tuoda esille, miten arjessa tapahtuvilla aivojen ja autonomisen hermoston palautumista tukevilla yksinkertaisilla toimintatavoilla on vaikutusta hyvinvointiin. Muutokset kohti hyvinvoinnin vahvistumista ovat mahdollisia tavallisessa arjessa. Ne edellyttävät usein pysähtymistä ja pohdintaa turvallisessa ympäristössä, jotta omien ajatus- ja toimintamallien haastaminen uusista näkökulmista mahdollistuu”, Susipolku kirjoittaa.

Lue blogiteksti kokonaisuudessaan TAMK-blogista.

Teksti: Riikkaelina Susipolku
Kuva: Adobe Stock