Peruskoulun opettajien korona-ajan hyvinvointia kartoittava tutkimus paljasti jatkuvien tavoitettavuuspaineiden sekä työn ja perheen yhteensovittamiseen liittyvien ongelmien olevan yhteydessä työuupumuksen kaikkiin kolmeen ulottuvuuteen: uupumusasteiseen väsymykseen, riittämättömyyden kokemukseen ja kyynistymiseen.
Työpaikan tuki on ensiarvoisen tärkeää
Koululta saatu tuki puolestaan auttoi opettajia jaksamaan: työpaikan tuki oli yhteydessä vähäisempiin riittämättömyyden ja kyynistymisen kokemuksiin. Lisäksi koulun tuen havaittiin puskuroivan tavoitettavuuspaineiden kielteistä vaikutusta uupumusasteiseen väsymykseen: työntekijät, jotka kokivat saavansa riittävästi tukea koululta, kokivat vähemmän uupumusasteista väsymystä tavoitettavuuspaineiden alaisena kuin ne, joilla koulun tuki oli vähäistä.
Opettajien hyvinvoinnin tukemiseksi koulujen kannattaakin panostaa työpaikkatason tukeen, kuten korona-ajan työskentelyn selkeään koordinoimiseen ja ohjaamiseen sekä työmäärään ja ajankäyttöön liittyvien asioiden huomioimiseen. Työpaikan yhteisten käytäntöjen kehittäminen tavoitettavuuspaineiden vähentämiseksi on myös tärkeää kuormituksen vähentämiseksi pitkittyneessä pandemiatilanteessa.
Tutustu tarkemmin WORK-konferenssissa 9.12.2021 pidettyyn esitykseen: The effect of Covid-19 pandemic on work among comprehensive schoolteachers: how to support employee well-being? (linkki ohjautuu osoitteeseen reasearch.tuni.fi).
Teksti ja lisätiedot:
Laura Bordi
Tutkija
Johtamisen ja talouden tiedekunta | Kauppatieteet
Tampereen yliopisto
laura.bordi@tuni.fi, 040 1901 206
Kuva: Shutterstock