Hyvän jälkihuollon edellytyksiä pohdittiin Porissa järjestetyssä työpajassa

Hyvää jälkeä -hanke järjesti työpajan 7.12.2021 Porissa. Työpajaan osallistui sekä nuoria että jälkihuollon työntekijöitä.

Mukana työpajan suunnittelussa ja toteutuksessa olivat opiskelijat Henriikka Nikander-Peiponen ja Tuija Eskelinen sekä Tampereen yliopiston tutkija Saara Saukkola ja sosiaalityön apulaisprofessori Riikka Korkiamäki.

Työpaja oli yksi neljästä, joita on syksyn aikana järjestetty yhdessä Korona yhteiskunnan marginaaleissa  ja Asunnottomuuden puolittaminen Porissa -hankkeiden kanssa. Kutsu työpajaan oli sekä nuorille että työntekijöille.

Työpajassa käytiin läpi sitä, millaisista tekijöistä hyvä jälkihuolto rakentuu. Paja alkoi aikaisemmin jälkihuollon piirissä olleen nuoren kertomalla tarinalla omasta elämästään ja jatkui Henriikka Nikander-Peiposen lukiessa ääneen muiden nuorten jälkihuoltoon liittyviä kokemuksia ja ajatuksia, joita oli aikaisemmin kerätty haastatteluissa. Tämän jälkeen Tuija Eskelinen veti työpajaan osallistuneiden ryhmää keräten heidän ajatuksiaan siitä, mitä hyvään ja onnistuneeseen jälkihuoltoon heidän mielestään kuuluu.

Suuri kiitos sekä paikan päälle tulleelle, tarinansa jakaneelle nuorelle, haastatelluille nuorille että työpajaan osallistuneille nuorille ja ammattilaisille ajatustensa jakamisesta.