Tutkimustiedote ja kutsu pitämään päiväkirjaa: Jälkihuoltoon valmistautuva tai jälkihuollossa oleva nuori

Tule mukaan kehittämään jälkihuoltoa!!! Kutsumme sinut osallistumaan Hyvää jälkeä -tutkimukseen pitämällä WhatsApp-päiväkirjaa.

Jos olet 16-24 -vuotias nuori ja asut tällä hetkellä sijaisperheessä tai olet aiemmin asunut sijaisperheessä, voit osallistua tutkimukseen.

Päiväkirjaa täytetään joka päivä yhden viikon ajan. Tämä toistetaan 2-3 kertaa muutaman viikon välein. Saat päiväkirjaviikoilla joka päivä puhelimeesi viestin, jossa on linkki päiväkirjalomakkeeseen. Lomakkeessa on joka päivä muutama kysymys siitä, mitä sinulle juuri sinä päivänä kuuluu. Kysymykset liittyvät tulevaan itsenäistymiseen/nykyiseen itsenäiseen elämään, esimerkiksi ajatuksiisi ihmissuhteista, asumisesta, koulusta tai saamistasi palveluista. Päiväkirjan täyttämiseen menee päivittäin n. 5–20 minuuttia. Päiväkirjan pitämisestä saat palkkioksi elokuvalipun viimeisen päiväkirjaviikon jälkeen.

Jos haluat osallistua tutkimukseen, lähetä puhelinnumerosi tutkimusavustaja Nina Vanhatalolle tällä lomakkeella. Numeroasi ei näe kukaan muu kuin tutkimusavustaja Nina Vanhatalo.

Meitä kiinnostaa, mitä ajattelet itsenäistymisestä ja miten valmistaudut siihen. Sinun kokemuksesi on arvokas, koska haluamme tietää, miltä jälkihuoltoon siirtyminen ja aikuistuminen sinusta tuntuu. Tieto auttaa kehittämään palveluita paremmaksi.

WhatsApp -päiväkirjan kirjoittaminen on vapaaehtoista. Sinulla on oikeus missä vaiheessa tahansa keskeyttää osallistumisesi tai olla vastaamatta kysymyksiin. Kysymyksiin vastaamalla annat luvan siihen, että vastauksiasi saadaan käyttää tutkimuksessa. Vastauksesi tulevat tutkijoiden tietoon nimettöminä. Ainoastaan tutkimusavustaja Nina Vanhatalo, joka lähettää viestin, tietää puhelinnumerosi. Tutkimusavustaja ei koskaan soita sinulle eikä lähetä sinulle muita kuin tutkimukseen liittyviä viestejä. Yhteystietosi poistetaan heti viimeisen päiväkirjajakson päätyttyä.

Hyvää jälkeä – Jälkihuolto siirtymänä ja aikuistumisen tukena uudistuvassa palvelujärjestelmässä on Tampereen yliopiston, Savonia AMK:n ja SOS-Lapsikylän toteuttama tutkimushanke, jossa tarkastellaan lastensuojelun jälkihuoltoa sekä sijaishuollossa olevien nuorten valmistautumista itsenäistymiseen. Lisätietoa tutkimuksestamme saat kotisivuiltamme.

Tutkijoina olemme salassapitovelvollisia, joten voit vastata kysymyksiin luottamuksellisesti. Kun päiväkirjan tuloksista myöhemmin raportoidaan, kertomasi asiat muokataan siten, ettei niistä voi tunnistaa sinua ja kertomaasi. Tutkimuksemme tietosuojailmoituksen voit lukea täältä.

Mikäli sinulla on kysyttävää WhatsApp-päiväkirjaan tai tutkimukseen liittyen, ole rohkeasti yhteydessä! Lämmin kiitos vastauksistasi jo etukäteen!

Yhteystiedot:

Tutkimusavustaja                                                             Vastaava tutkija
Nina Vanhatalo                                                                Tuija Pakarinen
Hyvää jälkeä -hanke                                                         Lehtori, sosiaaliala
Tampereen yliopisto, Porin yksikkö                               Savonia AMK
nina.vanhatalo@tuni.fi                                                tuija.pakarinen@savonia.fi
050 5685724                                                                   044 7856417

Tutkimuksen johtaja
Riikka Korkiamäki