Lastensuojelun perhehoitoa tutkimassa – aineiston keruu alkanut

Kutsu tiedotustilaisuuteen.
Kuva: Kutsu perhehoitajien ja nuorten tiedotustilaisuuteen.

Lastensuojelun perhehoitoa sijaishuollon ensisijaisena sijoitusmuotona on korostettu 1.1.2012 alkaen (Laki lastensuojelulain 316/2011 50 §:n muuttamisesta). Perhehoidolla tarkoitetaan lapsen hoidon ja huolenpidon järjestämistä perhehoitajan yksityiskodissa. Lastensuojelun arjessa perhehoitajia kutsutaan usein sijaisvanhemmiksi. Perhehoidossa pyritään turvaamaan lapselle turvallinen kasvuympäristö ja ihmissuhteiden jatkuvuus. Perhehoidossa voidaan toteuttaa myös jälkihuoltoa 25 ikävuoteen saakka

Perhehoito on THL:n vuoden 2018 selvityksen mukaan tyypillisin sijoituspaikka alle 13-vuotiaana pitkäaikaisesti sijoitetuille lapsille. Lyhytaikaisissa sijoituksissa sekä teini-ikäisenä ensimmäistä kertaa sijoitettujen sijoituspaikka on yleensä lastensuojelulaitos. Nuorelle sopivan sijaisperheen löytämistä vaikeuttaa se, että nuoren sijoituksen taustalla voivat olla esimerkiksi hänen vaikeat käyttäytymisen haasteensa ja päihdeongelma.

Hyvää jälkeä -hankkeen osatoteuttajana Savonia-ammattikorkeakoulu tutkii perhehoidosta jälkihuoltoon siirtyvien tai jo siirtyneiden nuorten kokemuksia jälkihuollosta aikuistumisen vaiheena. Tutkimuksessa selvitetään muun muassa sitä, millaisia kokemuksia nuorella on tuesta, jota hän saa tai sai aikuistumiseensa sijaisperheessä. Toisaalta ollaan kiinnostuneita siitä, miten sijaisvanhemmat näkevät oman roolinsa aikuistumisen tukijana.

Pohjois-Savossa pidettiin sijaisvanhemmille sekä nuorille hankkeen esittelytilaisuus yhteistyössä Pohjois-Savon lastensuojelun kehittämisyksikön ja Kuopion kaupungin lastensuojelun sosiaalityön kanssa 26.4.2022. Tilaisuudessa kerrottiin perhehoitoon liittyvästä tutkimuksesta sekä päiväkirjatyöskentelystä tiedonkeruumenetelmänä. Esittelytilaisuuden lisäksi osallistumiskutsua tutkimukseen on levitetty useiden eri yhteistyötahojen kautta. Innokkaita sijaisvanhempia ja nuoria on jo aloittanut pitämään viikoittaisia päiväkirjoja. Aineiston keruu jatkuu kesäaikana sekä alkusyksyllä. Tuloksia saamme loppuvuodesta 2022.

Tutkijoina Savonia-ammattikorkeakoulussa toimivat Pirjo Turunen, Tuija Pakarinen ja Auli Pohjolainen.

Tutkimustiedote ja kutsu pitämään päiväkirjaa: Jälkihuoltoon valmistautuva tai jälkihuollossa oleva nuori

Tutkimustiedote ja kutsu pitämään päiväkirjaa: Sijaisvanhemmat