Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö -teos on julkaistu

Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö (Gaudeamus 2024, toim. Johanna Kiili, Anne-Mari Jaakola, Merja Anis, Tuuli Lamponen & Elina Stenvall)

Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö tarkastelee ajankohtaisia lapsiperhesosiaalityön ja lastensuojelun ilmiöitä ja palveluita tuoreen tutkimustiedon pohjalta. Hyvää jälkeä -hankkeen tutkijoita oli mukana teoksen toimittaja- ja kirjoittajajoukossa.

Elina Stenvall on yksi kirjan toimittajista. Tarja Vierula, Riikka Korkiamäki, Saara Saukkola, Tuija Pakarinen, Auli Pohjolainen, Nina Vanhatalo & Tuija Eronen tarkastelevat sijaishuollosta itsenäistyvien nuorten aikuistumisen ensivaiheita tutkimalla lähtöjä julkisesta kodista kirjan luvussa 5: Aikuistuvan nuoren lähtö julkisesta kodista. Sijaishuollosta itsenäistymisen tapoja. Myös Johanna Hedman yhdessä Johanna Kiilin ja Johanna Moilasen kanssa tarkastelee lasten ja lapsiperheiden palveluita ennen hyvinvointialueuudistusta kirjan luvussa 2: Kartoittava analyysi lasten, nuorten ja perheiden sosiaalihuollon palveluista 2020-luvulla.

Lapsiperheiden ja lastensuojelun sosiaalityö on keskeinen osa sosiaalihuollon palveluita, joilla pyritään tukemaan lasten, nuorten ja perheiden toimintakykyä ja hyvinvointia. Teos soveltuu lasten ja nuorten kanssa työskenteleville eri alojen ammattilaisille, palveluiden kehittäjille, tutkijoille, opettajille sekä opiskelijoille.

Teos on saatavilla painettuna ja E-kirjana.

Kuvat: Isa Multanen