DIGITALISAATION STRATEGINEN JOHTAMINEN LIIKETOIMINNAN PERUSTANA
Strateginen johtaminen kuulostaa ehkä juhlalliselta tai vähintäänkin paperinmakuiselta. Käytännössä on kyse siitä, että yrityksessä tehdään itse valintoja tulevaisuuden suuntien ja toimintatapojen suhteen sen sijaan, että vain odoteltaisiin, millaisia asioita eteen tulee. Strateginen toimintatapa vaatii tilaa ja aikaa pohtia siitä, mitä tavoittelemme ja missä ja millaisia haluamme olla vaikkapa viiden vuoden kuluttua, mutta toisaalta myös ymmärrystä toimintaympäristömme muutoksesta.
Strategisen ajattelun vahvistamiseksi kannattaa pohtia:
- Millaista arvoa ja hyötyä liiketoimintamme luo ja kenelle?
- Mitkä yritykset tai teknologiat tai toimintamallit voivat tarjota ratkaisuja samoihin tarpeisiin?
- Missä me olemme erinomaisia, ja miten hyödynnämme ja kehitämme tätä erinomaisuutta vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin yhä paremmin?
- Vastaako osaamisemme joihinkin sellaisiin tarpeisiin, joita emme ole vielä huomanneet – esim. kokonaan uudet asiakasryhmät?
Hyvä strategia mahtuu yhdelle paperiliuskalle tai on parhaimmillaan esitettävissä yhdessä kuvassa. Katso esim. Koneen strategia (http://www.kone.com/fi/yhtio/visio-ja-strategia/).
Lue Digitalisti Ville Tolvasen mietteet hyvästä strategiasta. (https://www.slideshare.net/VilleTolvanen/strategiasta-totta)
Strategiatyöhön kannattaa osallistaa koko henkilöstö. Näin varmistetaan, että strategia on innostava ja puhutteleva ja siinä on huomioitu mahdollisimman laajasti merkityksellisiä toimintaympäristön trendejä.
Esimerkkejä henkilöstön osallistamisesta:
- Verkkoaivoriihi strategiatyössä (https://www.fountainpark.fi/wp-content/uploads/2016/09/Verkkoaivoriihi_strategiatyossa.pdf)
- Yhteiskehittämisen vaiheita strategiatyössä (https://www.youtube.com/watch?v=iXFeStij12Q)
- Yhteiskehittämisen digitaalisia työkaluja (http://www.uscoproject.fi/)
DIGITALISAATIO ON SEKÄ MUUTOKSEN AJURI ETTÄ STRATEGINEN TYökalu
Toimitpa millä toimialalla hyvänsä, tänä päivänä digitalisaatio on keskeinen muutoksen ajuri. Disruptio on termi, jota käytetään kuvaamaan markkinoilla tapahtuvaa muutosta, ”häiriötä”, jonka uusi teknologia tai toimintamalli aiheuttaa. Monilla toimialoilla digitalisaatio on ollut nimenomaan tällainen disruption aiheuttaja. Se on mullistanut asiakkaiden ostokäyttäytymisen ja yritysten arvontuotantologiikan.
Myös perinteinen toimiala-ajattelu on syytä kyseenalaistaa. Kilpaileva ratkaisu saattaa tulla aivan muualta, kuin mistä sitä odotat, esimerkiksi kuluttajilta itseltään. Jo klassinen esimerkki on Airbnb, joka toimii majoitusliiketoiminnassa välittämällä yksityisihmisten tyhjillään olevaa majoituskapasiteettia; ei omistamalla hotellikiinteistöjä, kuten perinteiset toimijat.
Teollisuuden kannalta merkittävä disruptiivinen teknologia on esimerkiksi 3D-tulostus. Miten valmistuksen arvoketju muuttuu, jos kuluttajat voivat kotonaan edullisesti tulostaa tarvitsemiaan esineitä?
Pohdi, mistä saat tietoa yrityksesi toimintaympäristön muutoksesta ja miten hyödynnät sitä yrityksesi liiketoiminnan kehittämisessä?
Esimerkiksi Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisee eri alojen toimialaraportteja, barometrejä ja ennusteita.
DIGITAALISAATIOMUUTOKSEN JOHTAMINEN
Digitaalisen liiketoiminnan kehittäminen on strateginen valinta ja johtamistehtävä siinä missä yrityksen muutkin liiketoimintahaasteet. Digitalisaation strategisen johtamisen ytimessä tulisi olla yrityksen kyvykkyyden ja uudistumiskyvyn ja -nopeuden lisääminen kaikilla tasoilla ja kaikissa toiminnoissa. Strategista suunnittelua ja valintojen tekemistä tarvitaan. Ehkä vielä olennaisempaa on parantaa yrityksen kykyä muuttua ja vastata asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin.
Käytännössä kannattaa miettiä, kuka tai mitkä toiminnot yrityksessä saavat ensimmäisenä tietoa esimerkiksi asiakaskäyttäytymisen muutoksesta tai markkinoiden muutoksista? Minne tämä tieto välittyy, ja miten varmistetaan, että sitä hyödynnetään? Miten ketterästi yritys vastaa muuttuneisiin tarpeisiin?
Yrityksen tuunaaminen digikuntoon voi tarkoittaa esimerkiksi jäykkien organisaatiorakenteiden uudistamista, tiimien ja osaajien itseohjautuvuuden lisääntymistä esim. siirtämällä päätöksentekovaltaa lähemmäs asiakasrajapintaa. Tämä vaatii läpinäkyvyyden, avoimuuden ja vuorovaikutteisuuden lisäämistä. Koska muutos on nopeaa, menestyvän yrityksen tulee reagoida nopeasti, oppia ja kokeilla, eikä pelätä liikaa virheitä.
Kokeilukulttuuri vaatii monien perusolettamusten ja johtamiskäytäntöjen läpivalaisua. Sallitaanko meillä oikeasti virheet vai jääkö se vain ideologian tasolle? Kannustaako yrityskulttuuri omien rajojen ylittämiseen ja toiminnan uudistamiseen, vai varman päälle pelaamiseen?
Katso, miten ohjelmistoyritys Vincitissä on uudistettu organisaation rakenteita kasvun mahdollistamiseksi ja henkilöstön hyvinvointia tukien palkitussa UTOPIA-hankkeessa: https://www.youtube.com/watch?v=qPwo0td2VAs
Millainen on kasvuyrityksen ketterä HR? Lue lisää Työterveyslaitoksen toteuttamasta hankkeesta!
MITEN HYVIN SEURAAVAT VÄITTÄMÄT KUVAAVAT OMAA YRITYSTÄSI?
- Tiedän, miten organisaatiossani hyödynnetään digitaalista teknologiaa.
- Organisaatiollamme on selkeä ja johdonmukainen digitalisaatiostrategia.
- Organisaatiossamme digitalisaatio koetaan mahdollisuutena.
- Luotan organisaationi valmiuksiin hyödyntää digitalisaatiokehitystä.
- Johdolla on uudistushakuinen visio organisaatiomme digitaalisesta tulevaisuudesta.
- Organisaatiossamme jokaisella on mahdollisuus osallistua keskusteluun digitalisaatioon liittyvästä muutoksesta.
- Organisaatiossamme edistetään digitalisaation edellyttämää kulttuurinmuutosta.
- Organisaatiossamme panostetaan digitalisaatiota mahdollistavan osaamisen kehittämiseen.
- Organisaatiossamme on määritelty selkeät roolit ja vastuut digitalisaatioon liittyvien uudistusten osalta.
- Organisaatiossamme on riittävän korkeatasoista ICT-osaamista vastaamaan digitalisaation haasteisiin.
Lähteet:
USCO-hanke www.uscoproject.fi
Larjovuori, R.-L., Mäkiniemi, J.-P., Nuutinen, S. & Heikkilä-Tammi, K. 2017. Do leadership and organisational culture predict the level of business digitalisation? IFKAD- Conference, St. Petersburg, 7.-9.6.2017
Westerman, G., Bonnet, D., & McAfee, A. (2014). Leading digital: Turning technology into business transformation. Harvard Business Press. Boston, Massachusetts.
Kane ym. 2015: Strategy, not Technology, Drives Digital Transformation. Becoming a digitally mature enterprise. MIT Sloan Management Review.
http://sloanreview.mit.edu/projects/strategy-drives-digital-transformation/
PK-yritysten ja startupien yhteistyöstä on ilmestynyt Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n ja Innovaatiorahoituskeskus Tekesin julkaisu Uudistajat. Lue se tästä.
lue mitä digitalisoida ja miksi?
lue miten henkilöstö otetaan mukaan digitalisointiin
lue viestinnän ja markkinoinnin digitalisoimisesta