Ymmärrystä take away -pakkauksen lajitteluun

RUOKO-hanke on ollut mukana Tampereen Ammattikorkeakoulun konferenssissa 2023. Konferenssin pääteemana oli tiedot, taidot ja osaaminen Tampereen Ammattikorkeakoulussa.

RUOKO-hankkeessa pyritään opastamaan kuluttajaa aterioinnin jälkeen lajittelemaan take away -pakkaus oikein. Kuluttajaa voidaan voimaannuttaa ja osallistaa yhteisölliseen toimintaan tekemällä kiertotaloustulevaisuus osaksi tämä päivän tekoja.

Sitra julkaisi tammikuussa Megatrendit 2023, otsikolla ’Ymmärrystä yllätysten aikaan’. Julkaisussa tulevaisuuden muutosten kokonaiskuvaa käsitellään viiden teeman
kautta: luonto, ihmiset, valta, teknologia ja talous. Näistä RUOKO-hanke haluaa vaikuttaa erityisesti kannustamalla ihmisiä toimimaan luonnon kantokykyä ajatellen, unohtamatta kuitenkaan pakkausteknologiaa ja taloudellista kannattavuutta take away -annostoimittajan kannalta.

Tamk -konferenssipäivänä Tamkin henkilöstölle selvisi, miten paljon kartonkisia kertakäyttökahvikuppeja kulutetaan kampuksella ja miten ne tulisi lajitella oikein, jotta kupit ja kartonkijae jatkavat elämää kiertotalouden pyörässä. ☕☕☕

Lue koko artikkeli aiheesta TAMK Konferenssijulkaisusta sivuilta 223-228 täältä. Artikkelin kirjoittanut RUOKO-hankkeen projektipäällikkö Tiina Wickman-Viitala ja asiantuntija Sami Salonen.

Lisäksi Tiina Wickman-Viitalan artikkelin ”YRITYKSEN TUOTTAVUUDEN AVAIN ON HENKILÖSTÖN TYÖHYVINVOINTI” löydät sivuilta 229-234 täältä.

Kuva: TAMK Konferenssi