Tekoälyn kehittyminen ja tekoälypalvelujen käyttäjämäärän räjähdys on yllättänyt nopeudessaan jopa alan tutkijat. Kun esimerkiksi Instagramilla meni kaksi ja puoli kuukautta miljoonan käyttäjän rajan rikkomiseen, niin ChatGPT teki saman viidessä päivässä. Enää ei myöskään operoida pelkällä tekstillä vaan ilmaisia ja maksullisia älyteknologiapalveluja löytyy niin graafiseen suunnitteluun kuin äänen editointiin tai vaikkapa tiedeartikkelien nopeaan referointiin.
Teemu Arina kuvasi tekoälyn oppivan kuin ihminen; taitavia esikuvia jäljittelemällä, opittua yhdistelemällä ja sitä käytännössä testaamalla. Tekoäly pystyy syntetisoimaan valtavan määrän tietoa ja tunnistamaan siitä yleisiä kaavoja tai malleja, joten markkinoinnin lisäksi esimerkiksi lainopillisten asioiden hoitaminen tulee yrityksissä mullistumaan.
– Olemme matkalla kohti viidettä teollista vallankumousta.
Teemu Arina haastoi yleisöä väitteellään, että jo nyt markkinointijohtajan tai -osaston voi korvata tekoälyllä. Näin myös hänen omassa yrityksessään oli toimittu. Nähtäväksi jää, kuinka monilla suuremmilla yrityksillä on siihen rohkeutta. Mikro- ja pienyrityksille älyteknologia voi kuitenkin tarjota huikeita mahdollisuuksia toteuttaa markkinointiaan kevyesti, ketterästi ja kustannustehokkaasti.
– Jos vanha slogan on, että jokaisen johtajan tehtävä on tehdä itsensä tarpeettomaksi, niin kannattaa miettiä, millaisia tehtäviä voin yrityksessäni siirtää tekoälylle, ja antaa sen aidosti tehdä työnsä.
Itse tilaisuudessa lähdettiin kuitenkin hieman varovaisemmin liikkeelle. Osallistujat kokoontuivat pienryhmiin laatimaan ja hiomaan markkinointisuunnitelmaansa tai sen pitchausta ChatGPT:n avulla. Paikalla olivat myös TAMKin tekoälyasiantuntijat Toni Pippola ja Pekka Pöyry, joiden kanssa jo pitemmälle tekoälymatkallaan edenneet kokoontuivat keskustelemaan. Myös Teemu Arinalla oli aikaa keskustella itse yrittäjien kanssa. Keskustelut koskivat yritystoimintaa ja tekoälyn mahdollisuuksia laajemminkin, olihan Arina hyödyntänyt tekoälyä myös oman yrityksensä, Biohacker Center BHC Oy:n, tuotevalikoiman sekä asiakasprofiilien kehittämisessä.
– Tekoäly tarjoaa huikeita mahdollisuuksia, kunhan siltä oppii kysymään oikeita asioita, painottaa Teemu Arina.
Teksti: Liisa Marttila
Kuvat: Liisa Marttila