Myrsky-hanke tavoitti yli 800 yritystä

Yritysten muutoskyvykkyys, vihreä siirtymä ja digitalisaatio Länsi-Suomessa -ESR-hanke, tuttavallisemmin Myrsky, ylitti kirkkaasti sille asetetut osallistujatavoitteet. Tavoiteluku oli 1 500, mutta hankkeen tapahtumat ja mikro-opinnot keräsivät vuonna 2023 yhteensä 2 600 osallistujaa.

EDIT 16.1.2023 klo 15.31. Otsikkoon korjattu uusi lukumäärä täydennettyjen osallistujatietojen perusteella.

Hankkeessa tuettiin mikro-opintojen ja sparrauksen avulla pk- ja mikroyrityksiä sekä niiden henkilökunnan kykyä sopeutua ja hyödyntää toimintaympäristössä tapahtuvia muutoksia. Yli 800 yritystä Länsi-Suomesta osallistui hanketoimintaan, siis infotilaisuuksiin, sparrauksiin, sekä online- ja paikan päällä järjestettyihin tilaisuuksiin. Yksittäisiä osallistujia oli lähes 600. Hankkeen kohderyhmänä oli Pirkanmaan, Etelä- ja Keski-Pohjanmaan, Keski-Suomen, Satakunnan ja Varsinais-Suomen mikro- ja pk-yritysten johto ja henkilöstö.

Myrsky oli toimiva yhdistelmä käytännön sparrausta ja sparrausprosessin tukemista

Myrsky-hanke toteutettiin vauhdikkaasti, alle vuodessa. Vaikka nopea startti ja korkealle asetetut tavoitteet kokeneita valmentajia hieman hirvittivätkin, tekijöiden innostus kasvoi hankkeen edetessä, kun he huomasivat yrittäjien lähtevän mukaan toimintaan.

– Yrittäjien aito innostus todisti meille sen, että teimme oikeita asioita. Myrsky osoittautui toimivaksi yhdistelmäksi käytännön sparrausta ja sparrausprosessin tukemista, iloitsee yrittäjyysvalmentaja Kaisa Kokko.

Projektipäällikkö Suvi Liljeqvist on erityisen tyytyväinen siihen, että hanke sai kiireiset mikroyrittäjät liikkeelle. Joistakin mikroyrityksistä useampi henkilö osallistui tapahtumiin ja moni yksin- tai mikroyrittäjä osallistui useampaan tapahtumaan.

– Sen kokoisille yrityksille henkilöstöresurssin sitominen koulutustilaisuuteen useammaksi tunniksi on huomattava panos, emme osanneet sellaista etukäteen edes odottaa, huomauttaa osaamispäällikkö Marika Vuorenmaa.

Mahdollisuus keskustella muiden yrittäjien kanssa koettiin erittäin tärkeäksi.

Mikroyrittäjien haasteeksi on tunnistettu ammatillinen yksinäisyys. Eräs hankkeen tavoitteista olikin saada yrittäjät verkostoitumaan keskenään. Mahdollisuus tutustua muihin yrittäjiin ja vaihtaa kokemuksia sai osallistujilta paljon kiitosta ja tätä voi pitää myös eräänä hankkeen konkreettisista onnistumisista.

– Huomasimme, että sparrauspajojen aikana eri alojen yrittäjät vaihtoivat yhteystietoja, lisää tuottaja ja valmentaja Sanna Tahlo.

Hankkeen toteuttajat pitävät Myrskyn onnistumisen avaimena sitä, että hankkeen tilaisuuksien ja mikro-opintojen teemojen sekä toteutustavan suunnittelussa kysyttiin alusta asti itse yrittäjien toiveita. Myös tilaisuuksien ohjelmarunkoa muokattiin saadun palautteen perusteella.

– Teimme hankkeen aikana aitoa yhteiskehittämistä kohderyhmän kanssa ja lisäksi vaihdoimme Länsi-Suomen alueen muilta toteuttajien kanssa kokemuksia hyvistä käytänteistä, Suvi Liljeqvist summaa.

Vieläkö ehtii mukaan?

Itse hanke päättyi joulukuussa, mutta suomalaisten ammattikorkeakoulujen yritysten johdolle ja henkilöstölle tuottamat maksuttomat mikro-opinnot löytyvät kuluvan vuoden loppuun sivuilta: https://www.yritystenmuutoskumppanina.fi/.

Vuoden 2023 loppuun mennessä sivustolla oli yhteensä 198 mikro-opintoa. Opintojen ja tietoiskujen teemoja ovat mm. tekoäly, hyvinvointi, muutosjohtaminen ja henkilöbrändäys.

– Opinnot on suunniteltu siten, että niitä voi tehdä ketterästi esimerkiksi työpäivän lomassa, rohkeasti vaan tutustumaan, kannustavat Myrskyn asiantuntijat.

Yritysvalmentajat (vas.) Kaisa Kokko, Juha Tuominen ja Sanna Tahlo.

Myrsky-hankkeen toteuttivat kahdeksan ammattikorkeakoulua: TAMK, JAMK, SAMK, VAMK, Novia, Centria, SeAMK ja Turun AMK. Hankkeen yhteistyökumppanina toimi Suomen Yrittäjät. Hanke oli osa valtakunnallista kokonaisuutta, johon osallistui 22 ammattikorkeakoulua. Hankkeen päärahoittaja toimi Euroopan Sosiaalirahasto (ESR). Hanketta rahoitettiin REACT-EU-välineen määrärahoista osana unionin covid-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Teksti ja kuvat: Liisa Marttila