Podcastit virittävät mielen pakkausarvoketjun kiertotaloustaajuudelle

Piirros mikrofonista ja ääniaalloista, teksti podcast.

Olemme aloittaneet Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja -koulutuksen podcast-sarjan. Podcasteissa keskustelemme ajankohtaisista pakkausratkaisuihin liittyvistä kiertotalouden aiheista alan asiantuntijoiden kanssa. Kurkistamme samalla TAMKin Biotuotetekniikan (insinööri, AMK) ja Risk Management and Circular Economy (YAMK) tutkinto-ohjelmien alumnien urapolkuihin. Tämä on meillekin jatkuvaa oppimista ja teknisen osaamisen kartuttamista, kirjoittaa projektipäällikkö Nina Kukkasniemi.

Podcast-projekti on opettanut paljon monessakin mielessä; teknisesti eri nauhoitustavoista, äänenkäsittelystä ja käsikirjoittamisesta. Kivaa vaihtelua! Ehdottomasti mielenkiintoisinta ovat olleet keskustelut huikeiden asiantuntijoiden kanssa. Sitä kautta myös oma ymmärrys on entisestään kehittynyt ja päivittynyt. Jatkuvaa oppimista parhaimmillaan siis!

Toivon, että kuulijana saat ajankohtaista ja mielenkiintoista tietoa pakkausten kiertotaloudesta. Jaksot on suunniteltu kaikille aiheesta kiinnostuneille, mutta ne toimivat ennen kaikkea teaserina Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja -koulutuksen aiheisiin.

Uskon, että sisällöt ovat mielenkiintoisia ja tarjoavat erilaisia näkökulmia pakkausten kiertotalouteen. Pieni kotikutoisuus podcasteista kuuluu varmasti, sitä emme ole edes yrittäneet häivyttää.

Helppoa ja vaivatonta

Olen iloinen siitä, että voimme tarjota sinulle ajasta ja paikasta riippumatonta, saavutettavaa sisältöä. Parasta näissä on se, että jokainen voi valita toistonopeuden  ja sopivan kuunteluhetken – heittää vaikka lenkkitossut jalkaan tai tarttua mopin varteen samalla. Jos kuuntelu ei innosta, jokaisesta jaksosta löytyy myös tekstivastine.

Virittäydy pakkausten kiertotaloustaajuudelle helposti ja nopeasti!

Yhteistyö

Ensimmäiset jaksot keskittyvät pakkausratkaisun materiaalivalintoihin, raaka-aineisiin sekä pakkausratkaisun kiertotalouden mukaiseen suunnitteluun. Materiaaleista ja raaka-aineista keskusteltaessa pohditaan muun muassa kestäviä valintoja. Suunnitteluaiheisissa podcasteissa tartutaan elinkaarilaskentaan ja siihen, kuinka suunnitteluvaiheessa otetaan pakkauksen kierrätettävyys huomioon. Jokaisessa jaksossa ollaan samaa mieltä siitä, että jokainen arvoketjun toimija tarvitaan mukaan pakkausten kiertotalouteen.

Olen myös innoissani siitä, että meillä on keskustelemassa huikeita, eritaustaisia asiantuntijoita eri osista pakkausten arvoketjua. Jaksoissa ovat äänessä niin lehtorimme kuin teollisuuden asiantuntijatkin. Yhteistyö-sanaan kiteytyy tämäkin projekti: näitäkään podcasteja ei ole yksin kirjoitettu, nauhoitettu, suunniteltu ja julkaistu.  Meillä on ollut hauskaa näitä tehdessämme! Toivon, että halu tuoda tärkeät aiheet helposti esille välittyy myös kuulijoille.

Podcast-sarja löytyy SoundCloudista ja Open Spotifysta KohinaKampuksen soittolistalta.

Kiitos teille, jotka olette mahdollistaneet tämän ja ennen kaikkea kiitos sinulle, kun kuuntelet. Mukavia kuunteluhetkiä!

Teksti: Nina Kukkasniemi
Kuva: AdobeStock