Terveysdatan vallankumous – digitaalinen murros terveydenhuollossa

Valkoiseen takkiin pukeutut henkilö tekee muistiinpanoja.

Digitaalisen tiedon kasvu on vallankumouksellinen voima, joka mullistaa terveydenhuoltoa ja väistämättä hoitotyön koulutusta. Tämä viesti tuli selkeästi esille MyData 2023 -konferenssissa, jossa eri sidosryhmät ovat vuodesta 2016 alkaen vaikuttaneet henkilökohtaisen datan jakamisen toimenpideohjeisiin ja käytäntöihin Euroopassa ja muualla maailmassa. Yliopettaja Arja Halkoaho ja lehtori Nina Smolander pohtivat blogitekstissään dataosaamisen ja tekoälyn eettisyyden merkitystä terveydenhuollossa.

Tärkeimpiä nostoja:

• Dataosaaminen ja osaamisen tunnistaminen ovat terveydenhuollon kulmakiviä.
  • Potilaat ovat datan tuottamisen keskiössä.
  • Puhuessamme terveydenhuollon digitaalisesta murroksesta ja datan hyödyntämisestä, emme voi unohtaa tekoälyä ja sen eettisiä kysymyksiä.
  • Tulevaisuus terveydenhuollossa on digitaalinen ja eettinen, ja meidän on oltava valmiita kohtaamaan nämä haasteet ja mahdollisuudet.

Lue blogikirjoitus TAMK-blogista: Terveysdatan vallankumous – digitaalinen murros terveydenhuollossa | TAMK-blogi | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)

Teksti: Arja Halkoaho ja Nina Smolander
Kuva: Pixabay