Tekoäly tutuksi opiskelijoiden kehittämillä mobiilipeleillä

Opiskelijoita luokkatilassa katsomassa pelimessujen esitystä.
My Sweet Haven: A Fair Home -mobiilipelin kehittäjät esittelevät valmista peliään tietojenkäsittelytieteiden (TIKO) pelimessuilla Tampereen ammattikorkeakoulussa 7.5.2024. Kuva: Tytti Juusti

Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) tietojenkäsittelytieteiden ensimmäisen vuoden opiskelijat kehittivät FairDataAct-hankkeelle dataan liittyviä mobiilipelejä keväällä 2024. Peliprojekti huipentui toukokuussa järjestettyihin pelimessuihin, joissa tiimit pääsivät esittelemään kehittämiään pelejä.

Tampereen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelytieteiden opiskelijat pääsivät kehittämään dataan ja tekoälyyn liittyviä mobiilipelejä FairDataAct-hankkeen toimeksiannosta. Hankkeen projektipäällikkö Katri Salminen laittoi opiskelijat pohtimaan, miten tekoälyyn liittyvää tietoisuutta voisi lisätä pelillisin keinoin.  

Tekoälyyn liittyy paljon virhekäsityksiä ja sen soveltamismahdollisuuksia ymmärretään huonosti. Käytämme kaikki päivittäin tekoälyä, tiesimme tai emme. Meistä myös kerätään jatkuvasti tietoa tekoälyalgoritmien käyttöön, Salminen pohtii.  

Kuuden opiskelijatiimin toimeksiantona oli suunnitella peli jollekin FairDatAct-hankkeen sovellusalueelle, jotka ovat valmistus, rakentaminen, terveys, arvonluonti ja osaaminen (FAIR-pelisäännöt). Opiskelijat saivat peliprojektissa melko vapaat kädet pelin toteutuksen suhteen.  

Tuloksena syntyi seitsemän tekijöidensä näköistä peliä, joissa tekoälyä on lähestytty tiimiläisiä kiinnostavasta kulmasta. My Sweet Haven-, ToBeNamed-, Factor AI-, Tabby’s Puzzle Quest-, Sakari’s MedMadness-, Data Defender- ja AI Merger -pelit ovat ladattavissa Google Play -sovelluskaupasta.  

“Koodaaminen ja taiteellinen lahjakkuus kukkivat tiimeissä”

Salmisen mukaan opiskelijat olivat motivoituneita osallistumaan projektiin. Opiskelijoilla oli kovat tavoitteet, ja se näkyi myös valmiissa peleissä.  

Koodaaminen ja taiteellinen lahjakkuus kukkivat tiimeissä, ja tiimiläiset osasivat esitellä omia ideoitaan hyvin.  

Opiskelijat saavat projektipäälliköltä kiitosta osaavasta työskentelyotteesta:  

Opiskelijoilla oli hyvin ammattimainen suhtautuminen dokumentaatioon, projektin etenemisen seurantaan ja työnjakoon. Opiskelijat osasivat ratkoa myös yllättäviä haasteita. Kaikki pysyivät aikataulussa, mistä olin positiivisesti yllättynyt. Se on tärkeä taito.  

Salminen kertoo, että valmiita pelejä voidaan hyödyntää hankkeessa viestinnän välineenä.  

Näen, että tässä voisi olla myös keino tukea kansalaisvaikuttamista. Pelit ovat hyvä tapa tavoittaa laaja yleisö ja tuoda vaikeita asioita helposti ymmärrettävälle tasolle. 

 

Lisätietoja:  

FairDataAct-aiheiset pelit löytyvät nimellä Google Play -sovelluskaupasta ja TAMKin tietojenkäsittelyopiskelijoiden portaalista. 

Katri Salminen, projektipäällikkö, katri.salminen@tuni.fi 

 

FairDatAct-hankkeessa valmistava teollisuus, terveysala, rakentaminen ja liiketoiminta kohtaavat toisensa lähtiessään kehittämään dataan liittyvää tutkimus-, kehitys- ja innovaatiokyvykkyyttä korkeakoulussa. Hankkeessa tärkeässä roolissa ovat FAIR-periaatteet. Niiden tarkoitus on tehdä data löydettäväksi (Findable), saavutettavaksi (Accessible), yhteentoimivaksi (Interoperable) ja uudelleenkäytettäväksi (Re-usable). Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö (OKM), ja se on käynnissä 1.1.2023–31.12.2024. 

 

Teksti ja kuva: Tytti Juusti