Verkkonäyttely Pyhä Birgitta 650 vuotta

Projekti on yhdessä TUCEMEMSin ja Turun yliopiston kirjaston kanssa tuottanut verkkonäyttelyn Taivaallista armoa ja helvetin tulta: utu.fi/pyhabirgitta

Pyhän Birgitan kuolemasta – ja samalla hänen syntymästään pyhimyksenä – on kulunut 650 vuotta. Sen kunniaksi avautuu kaksi näyttelyä: vitriininäyttely Turun yliopiston kirjastossa sekä verkkonäyttely. Näyttelyt juhlistavat Pyhän Birgitan poikkeuksellista merkitystä eurooppalaisessa kulttuurissa.

Birgitta Birgersdotter (1303–1373) oli ruotsalainen ylimysnainen, vaimo ja kahdeksan lapsen äiti, joka julistettiin pyhimykseksi vuonna 1391. Pyhä Birgitta on tunnettu taivaallisista ilmestyksistään eli uskonnollisista näyistä, jotka on koottu kirjaksi Revelationes celestes. Ensimmäiset kappaleet ilmestyskokoelmasta olivat käsin kirjoitettuja ja kuvitettuja kirjoja, jotka olivat vain harvojen saatavilla. Kirjapainotaidon myötä teoksesta voitiin tuottaa nopeammin ja edullisemmin useita kappaleita, jolloin Birgitan ajatukset tulivat tunnetummiksi koko Euroopassa. Turun yliopiston arvokirjakokoelmaan kuuluu kolme varhaista painosta Pyhän Birgitan ilmestyksistä 1500- ja 1600-luvuilta. Ne ovat esillä kirjaston vitriinissä vuoden loppuun asti. Taivaallista armoa ja helvetin tulta -verkkonäyttelyssä on käytetty Turun yliopiston kokoelmaan kuuluvan vuoden 1502 painoksen kuvitusta. Näyttely kertoo laajemmin Pyhästä Birgitasta ja hänen maailmastaan.

Nätutställning är tvåspråkig, svenska sidor: http://utu.fi/heligabirgitta