Tyhjät työtilat yhteisölliseen käyttöön – Vuoden työympäristöteko -palkinto Mushrooming-verkostolle ja Monomalle

Kaksi henkilöä keskustelemassa työtilassa.
Kuva: Sebastian Jäntti

Mushrooming-verkoston ja kiinteistömanageri Monoman yhteistyö on palkittu Vuoden työympäristöteko -kilpailussa. Kaksikko voitti vastuullisuuskategorian Rakli ja IFMA Finland -yhdistysten kilpailussa toiminnalla, jonka ansiosta tyhjät toimistokiinteistöt saadaan käyttöön pandemian jälkeisessä työkulttuurissa. Palkinnon vastaanotti Mushrooming-verkoston perustajajäsen, tutkija Elina Alatalo Tampereen yliopistosta.

Vuosittainen työympäristötekojen kilpailu keräsi tänä vuonna 24 osallistujaa. Voittajiksi Rakli ja IFMA valitsivat tekoja, joissa yhdistyvät työhyvinvointi ja työntekijöiden kohtaaminen. Kilpailun järjestäjistä Rakli on Suomen kattavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. IFMA puolestaan on maailmanlaajuinen toimitilajohtamisen yhdistys, jonka suomalainen paikallisjärjestö on IFMA Finland.

Palkitun työympäristöteon esittelivät kilpailuun Mushroomingin puolesta arkkitehti, tutkija Elina Alatalo sekä Monomalta Business Development Manager Janne Näreranta. Elina Alatalo tekee ympäristöpolitiikan väitöskirjaa Tampereen yliopistossa ja on osa STUEn yhteisöä. Hän on yksi Mushrooming-verkoston perustajista.

Mushrooming on yhteisöllisten työhuoneiden verkosto, joka auttaa ihmisiä löytämään sopivia työn yhteisöjä ja yhteisöjä löytämään sopivia ihmisiä. Ideana on ottaa tyhjiä ja normaalien vuokramarkkinoiden unohtamia tiloja käyttöön. Mushroomingilla on yli 10 000 käyttäjää Suomen suurimmissa kaupungeissa.

Elina Alatalo kertoo verkostossa toimivan muun muassa freelancereita, pieniä yrityksiä ja etätyöskentelijöitä. Ammattikuvat vaihtelevat luovien alojen ihmisistä ja taiteilijoista, tietotyöläisten kautta aina fysioterapeutteihin ja urheilijoihin asti.

Tiloina jaetaan yleisimpien tietokoneella työskentelyn paikkojen lisäksi esimerkiksi pieniä kauppoja, teattereita, joogasaleja ja jopa vanhoja vesitorneja.

– Mahdollistamme itseorganisoitumista ja itse tekemisen aatetta. Pieni ryhmä vuokraa tilan, järjestää sinne oman näköisensä työn ympäristön ja alkaa toteuttaa unelmaansa. Tällöin edulliset ja muokkaamista kestävät tilat nähdään usein aarteina, Alatalo kuvaa.

Monoma Suomi on vapaiden kiinteistöjen asiantuntija, joka tarjoaa kiinteistönomistajille kiinteistömanagerointia ja turvapalveluita.

Yhteistyö tuli Alatalon mukaan tarpeeseen, sillä Mushroomingilla on toistaiseksi ollut heikko yhteys kiinteistönomistajiin. Monoma puolestaan välivuokraa suurta määrää tyhjiä tiloja, jotka kaipaavat käyttäjiä. Välivuokraus tarkoittaa, että Monoma ottaa vastuulleen ison kiinteistön, jota se alivuokraa edelleen pienemmissä osissa.

Työhuoneyhteisöjen näkökulmasta Monoma on tärkeä välitoimija, sillä se kykenee ottamaan ison kiinteistön hallinnoinnin taloudelliset riskit, tekemään pieniä korjausinvestointeja ja vakuuttamaan myös väliaikaisen käyttöönoton. Näin työhuoneyhteisöjen ulottuville tulee yhä kiinnostavampia ja suurempia rakennuksia.

Lue koko uutinen Tampereen yliopiston verkkosivuilta

Tutustu Mushrooming-verkostoon heidän verkkosivuillaan