Tallenne saatavilla 26.4. saakka: Lapset ja nuoret kaupungissa – Uusi normaali

Lapset ja nuoret kaupungissa webinaari 11.4.2022.

Koronapandemiasta johtuvat poikkeusolot vaikuttavat lasten ja nuorten kasvamiseen ja kehitykseen. Samanaikaisesti yhteiskunnalliset vaateet ilmastonmuutoksen hillinnästä ja laajemman kestävyyskriisin ratkaisemisesta sekä maailmanpolitiikan muutokset ovat osa lasten ja nuorten arkikokemusta. Millaista on kasvaa ja itsenäistyä nykyisten kriisien ristipaineessa? Millainen “uusi normaali” tukisi parhaiten lasten ja nuorten hyvinvointia ja osallistumismahdollisuuksia kaupungeissa? Tervetuloa kuulemaan ja keskustelemaan Lapset ja nuoret kaupungissa -webinaariin 11.4.! The webinar is held in Finnish.

Päivitys 12.4.2022: Webinaarin tallenne on saatavilla YouTubessa kaksi viikkoa, 26.4.2022 saakka. Katso tallenne täältä.

Tampereen yliopiston tutkimusyhteisö STUE – Sustainable Transformation of Urban Environments ja Lapsuuden, nuoruuden ja perheen tutkimuskeskus PERLAn järjestämässä webinaarissa käsitellään kolmea teemaa: kasvaminen ja itsenäistyminen kriisien keskellä, osallisuus ja osallistuminen sekä nuorten hyvinvointi ja mielenterveys.

Webinaari kutsuu tutkijoita, kaupunkikehittäjiä ja palveluntarjoajia pohtimaan yhdessä, mitä viime vuosien poikkeusoloissa on tapahtunut sekä millaisia oppeja tästä voidaan saada kaupunkien ja kuntien tuleviin rakenteisiin ja palveluihin. Se tarjoaa ajankohtaisia puheenvuoroja sekä mahdollisuuden monialaiseen ja -tieteiseen keskusteluun.

Webinaari järjestetään Zoom-yhteydellä 11.4. klo 12–15.40. Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita osallistumaan.

Ilmoittaudu mukaan 8.4.2022 mennessä tällä lomakkeella

The webinar is held in Finnish.

Ohjelma:

12.00 Kokoontuminen Zoomissa
12.05 Avauspuheenvuoro: Kasvaminen ja itsenäistyminen kriisien keskellä. Prof. Kaija Puura
12.35 Keskustelua ja kommentteja, pj. tutkimusjohtaja Katja Repo

12.50 Nuorten osallisuus ja osallistuminen, pj. yliopistonlehtori Anna-Kaisa Kuusisto

• 12.50 Miten nuorten ääni kuuluu kriisin keskellä? Oppeja korona-ajan päätöksenteosta.
    Väitöskirjatutkija Jenni Kallio/Tampereen yliopisto ja yliopistotutkija Reetta Mietola/Helsingin yliopisto.
  • 13.10 Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus tulla nähdyksi ja kuulluksi.
    Projektipäällikkö Sirpa Vallittu-Corell/Tampere junior kehitysohjelma
  • 13.40 Keskustelua ja kommentteja

14.00 Lyhyt tauko

14.10 Lasten ja nuorten hyvinvointi ja mielenterveys, pj. prof. Kaija Puura

• 14.10 Väitöskirjatutkija Jarkko Salminen/Tapereen yliopisto
  • 14.30 Lasten tunnetilojen tunnistaminen.
    Yliopisto-opettaja Erna Törmälehto/Tampereen yliopisto
  • 14.50 Nuorten kokemukset korona-aikana – Mitä kriisi on opettanut meille?
    Tutkija Alix Helfer/Nuorisotutkimusseura.
  • 15.10 Keskustelua ja kommentteja