Hoiva ja demokratia työpajat 9.11. ja 28.11., tervetuloa!

Hoiva ja demokratia -teksti vaaleanpunaisella taustalla.

Tampereen yliopiston Demokratiatutkimusverkosto järjestää syksyn aikana kaksi työpajaa otsikolla ”Hoiva ja demokratia”. Tilaisuuksissa hoivaa tarkastellaan laaja-alaisesti yhteiskunnallisesta tulokulmasta käsin, muun muassa yleisemmin huolenpitona ja eri yhteiskunnan osia yhteen sitovana käsitteenä. Työpajojen pyrkimyksenä on tuoda yhteen järjestöjen edustajia ja tutkijoita keskustelemaan hoivan ja demokratian polttavista kysymyksistä niin tutkimuksen kuin käytännön toiminnankin näkökulmasta. Tervetuloa mukaan!

Työpajojen ohjelma muodostuu sidosryhmien ja tutkijoiden lyhyistä puheenvuoroista ja yhteisestä keskustelusta. Tilaisuuksissa on kahvitarjoilu. Työpajat ovat avoimia kaikille kiinnostuneille, ilman ennakkoilmoittautumista. Tapahtumia tukee STUE Action Grant.

Ensimmäinen työpaja torstaina 9.11.2023 klo 12.30–15.30

Paikka: Tampereen yliopisto, Lyhty-rakennus

Syksyn ensimmäisessä Hoiva ja demokratia -työpajassa tarkastellaan hoivaa, huolenpitoa ja demokratiaa kaupunkitilassa. Työpajassa pohdimme, millaista on elää yhdessä urbaanissa ympäristössä, ja miten hoiva ja huolenpito ylläpitävät ihmisten välisiä suhteita. Keitä ja mitä pidetään hoivan ja huolenpidon arvoisina? Miten hoiva voi olla sekä demokraattinen oikeus että demokratian edellytys? Millainen rooli kolmannella sektorilla ja aktiivisilla kaupunkilaisilla on moninaisten hoivan ja huolenpidon käytäntöjen muodostumisessa? Mukana työpajassa Villi vyöhykeSkeittitapuli sekä Tampereen kaupungin Puistoruokailu. Tutkijoiden puheenvuoroista vastaavat Mikko KyrönviitaRiina LundmanJohanna Hokka ja Antti Wallin.

Toinen työpaja tiistaina 28.11.2023 klo 12.30–15.30

Paikka: Tampereen pääkirjasto Metso

Työpajassa tarkastellaan hoivaa, huolenpitoa ja demokratiaa kaupunkitilassa ikääntymisen ja ikääntyvien kaupunkilaisten näkökulmasta. Työpajassa pohdimme, millaista on vanheta urbaanissa ympäristössä ja miten kaupunkitila ja eri toimijat voivat tukea ikääntyvien kaupunkilaisten hyvinvointia ja osallisuutta. Millaisia merkityksiä ylisukupolvisilla suhteilla on kaupunkitilassa? Nähdäänkö ikääntyvät kaupunkilaiset aktiivisina toimijoina vai hoivan ja huolenpidon kohteina? Millainen rooli tiloilla on ikääntymisen näkökulmasta? Lisäksi pohdimme kolmannen sektorin merkitystä moninaisten hoivan ja huolenpidon käytäntöjen muodostumisessa. Mukana työpajassa MuistiliittoTampereen vanhusneuvostoMummolaakso ja Tampere Missio sekä tutkijat Outi JolankiLiina Sointu, Lina Van Aerschot ja Virve Repo.

In English: Two workshops organised on the topic of democracy and care. The workshops are held in Finnish.