Yhteistyötä ja uusia ideoita – Ammattikorkeakoulut yritysten muutoskumppanina -seminaari 14.11. kokosi osallistujia ympäri Suomen

Kuvankappaus tietokoneruudulta.

Karelia-ammattikorkeakoulun järjestämää Ammattikorkeakoulut yritysten muutoskumppanina -livestriimiä seurasi yli 100 henkilöä eri puolilta Suomea.

Ensimmäinen kutsutuista puhujista oli valmentaja ja yrittäjä Anna Perho, joka korosti, että yrittäjän tulee jatkuvasti olla valppaana lukemaan toimintaympäristöä ja sen muutoksia sekä tarvittaessa olla valmiina hyppäämään uuteen. Kaikkea ei voi kuitenkaan heti osata.

– Asettaudu alttiiksi noviisin roolille, muuten et pysty kehittymään!

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Mikael Pentikäinen avasi yrittäjyyden kuvaa Suomessa viimeisimpien lukujen pohjalta. Suomessa on noin 300 000 toimivaa yritystä, joista leijonanosa, 94 %, on alle 10 työntekijän mikroyrityksiä. Viime vuosien trendeistä vahvin on ollut yksinyrittäjien määrän kasvu. Nämä yrittäjät eivät kuitenkaan toimi käytännössä täysin yksin vaan ovat usein osa kiinteitä verkostoyrityksiä.

– Mitä pienempi yritys henkilömäärältään on, sitä enemmän itse yrittäjään ja hänen kehitykseensä panostaminen vaikuttaa yrityksen toimintaan, painotti Mikael Pentikäinen.

Livestriimi huipentui paneelikeskusteluun, jossa viisi yrittäjää eri puolilta Suomea pohti yrittäjyyden haasteita sekä Yritysten muutoskumppanina -hankekokonaisuudelta ja ammattikorkeakouluilta saamiaan eväitä. Paneelikeskusteluun osallistujat olivat Satu Lapinlampi, Hiottu Oy, Eetu Kamppuri, Heimo Films ja Sari Haavisto, Autokoulu Haavisto. Paneelia veti tilaisuuden juontaja Keijo Leppänen. Itsensä ja henkilöstön osaamisen kehittämisen sekä verkostoinnin tärkeys korostuivat myös tässä keskustelussa.

Eetu Kamppuri paneelikeskustelussa.
Länsi-Suomea sekä Myrsky-hanketta edusti paneelissa Eetu Kamppuri. (Kuvankaappaus livestriimistä.)

Videotuotantoyhtiö Heimo Filmsin toimitusjohtaja Eetu Kamppuri on osallistunut kolmeen TAMKin järjestämään Myrsky-hankkeen työpajaan ja kokee ne erittäin hyödyllisiksi.

– Tekoälytyöpaja oli viimeinen kimmoke siihen, että tekoäly on myös meidän yrityksessämme pakko ottaa haltuun, kun teemme uutta yritysstrategiaa.

Kaikki keskustelijat olivat saaneet hankekokonaisuuden tilaisuuksista paljon uusia ajatuksia oman yrityksensä kehittämiseen, ja vaikka työpajat käytännön taloudellisia vaikutuksia ei aina pysty heti suoraviivaisesti osoittamaan, ovat niistä saadut opit olleet mukana kaikkien organisaatioiden strategia- ja suunnittelutyössä.

– Sparrauspajoista on saatu eväitä kehittää yhä mielekkäämpiä ja luovempia tapoja tehdä työtä, jonka tulos tulee näkymään positiivisesti myös tuloslaskelman viivan alla, toteaa Eetu Kamppuri.

Tilaisuuksien teemat ja ajankohdat saivat kiitosta. Vaikka mikro- tai yksinyrittäjän on usein vaikeaa järjestää aikaa tilaisuuksiin osallistumiselle, mutta kaikki kokivat tilaisuudet sen arvoiseksi. Varsinkin pienyrittäjän on tärkeää päästä tapaamaan muita yrittäjiä ja ammentamaan sellaista tietoa, johon ei muuten ehdi uppoutua. Kiitosta sai myös tilaisuuksien maksuttomuus – pienyrittäjätkin pääsivät kuulemaan kovan luokan asiantuntijoita eri aloilta.

– Oppiminen voi tulla myös muilta aloilta, kunhan vaan pitää silmät ja korvat auki!

Tilaisuuden järjestäneen tahon, Karelia-ammattikorkeakoulun, edustajat huomauttivat, että vaikka vuosi on päättymässä, niin ympäri Suomea järjestetään vielä useita tilaisuuksia. Hankekokonaisuuden mikro-opinnot ovat puolestaan tarjolla ensi vuoden loppuun osoitteessa yritystenmuutoskumppanina.fi.

– Vielä ehtii toimintaan mukaan, tervetuloa!

Teksti ja kuvankaappaukset: Liisa Marttila

Lue seuraavaksi