Pakkausarvoketjun kiertotalousosaajasta biotuotetekniikan insinööriksi: ”Hieno koulutuskokonaisuus antaa hyvät valmiudet myös AMK-opintoihin”

Vaaleatukkainen nainen laboratoriossa.
TAMKin Biotuotetekniikan tutkintovastaava Päivi Viitaharju kertoo monia hyviä syitä osallistua PAKE-koulutukseen. Kuva: Antti Haapio

Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja (PAKE) -kokonaisuus toimii hienosti kurkistusikkunana ja ponnahduslautana AMK-tutkintoon ja insinööriopintoihin. Jos sinulla ei ole vielä AMK-tutkintoa ja hakeudut Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja (PAKE) -kokonaisuuden suoritettuasi AMK-tutkinnon opiskelijaksi, voit hyväksyttää osan tai kaikki opinnot tutkintoosi tutkintoalasta riippuen. Esimerkiksi Biotuotetekniikan tutkintoon kokonaisuus voidaan hyväksyä sellaisenaan osaksi tutkintoa. Jos olet työelämässä ja insinööriopinnot kiinnostavat, Tampereen ammattikorkeakoulun Biotuotetekniikan tutkintovastaava Päivi Viitaharju rohkaisee osallistumaan PAKE-koulutukseen.

– Tämä hieno pakkaus- ja kiertotalousosaamisen kokonaisuus antaa hyvät valmiudet myös AMK-opintoihin varsinkin biotuotetekniikan koulutukseen. Voit myös korvata näillä opinnoilla varsinaisen tutkinnon osia ja siten lyhentää opiskeluaikaa merkittävästi.

Biotuotetekniikan päiväkoulutukseen hakeutuu joka vuosi iso määrä ammatillisen koulutuksen käyneitä opiskelijoita ja osalla aloittavista opiskelijoista on jo työkokemustakin pidemmältä ajalta.

Ainutlaatuinen mahdollisuus perehtyä paremmin yhteen biotuotetekniikan ydinteemoista

Biotuotetekniikan koulutuksen sisältö on hyvin laaja-alainen, joten Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja -koulutus antaa ainutlaatuisen mahdolliseen syventyä hyvin yhteen biotuotetekniikan ydinteemoista.

– Näin laajaa ja syvällistä pakkauksiin ja kiertotalouteen liittyvää koulutuskokonaisuutta meillä ei ole tavallisesti mahdollisuutta tarjota biotuotetekniikan koulutuksessa tavoitteellisten opiskelijavuosien puitteissa.

Viitaharju painottaa, että kiertotalous liittyy kaikkiin biotuotetekniikan aloihin, joten sen osaamista voi soveltaa hyvin laajaan yrityskenttään.

– Tämä on siis erinomainen mahdollisuus ajatellen myös laajemmin työmahdollisuuksia.

Lisätietoa Biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmasta Tampereen korkeakouluyhteisön tuni.fi-sivuilla.

Kiinnostuitko sinäkin koulutuksesta? Hakuaika avoimen AMK:n koulutukseen on 1.4.2023–31.5.2023. Kymmenen kuukauden mittainen koulutus järjestetään 21.8.2023-19.5.2024. Tutustu koulutuskorttiin Tampereen korkeakouluyhteisön tuni.fi-sivuilla ja hae mukaan!

Opintokokonaisuus voi sopia sinulle, jos työskentelet pakkausten arvoketjussa esimerkiksi teollisuudessa, kaupan alalla tai viestinnän ja markkinoinnin parissa. Sinulla on jo AMK-tutkinto, mutta haluat päivittää osaamistasi ja työssä menestymisen edellytyksiä pakkausten kiertotalouteen ja digitalisaatioon siirtymisessä. Koulutuksessa pakkausteemaan yhdistetään osaajia arvoketjun eri puolilta. Verkoston kasvattamisen lisäksi koulutuksen suorittanut osaa huomioida tulevaisuuden tarpeet kokonaisuutena. Koulutus tarjoaa tukea oman toiminnan ja organisaation kehittämiseen kohti kiertotalouden kokonaiskäsitettä.

Teksti: Päivi Viitaharju, Nina Kukkasniemi ja Hanna Ylli
Kuva: Antti Haapio