Alan yrityksissä ymmärretään hyvin, että koulutus vie kohti pakkausalan vihreää siirtymää ja digitalisaatiota. Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) järjestämä maksuton, 30 opintopisteen laajuinen koulutus täyttyikin ennätysajassa. Työelämälähtöinen jatkuvan oppimisen kokonaisuus oli suunnattu pakkausten arvoketjussa työskenteleville, jotka haluavat kehittää kiertotalousosaamistaan ja kyvykkyyttään toimia digitalisoituvassa työympäristössä tehokkaasti ja innovatiivisesti.
Uudenlaisessa toimintamallissa osaajat eri puolilta arvoketjua yhdistettiin toisiinsa, jotta he pystyvät huomioimaan tulevaisuuden tarpeet kokonaisuutena. Erään osallistujan mukaan PAKE-koulutuksessa kävi selväksi, että uusia kestävyys- ja kiertotaloustavoitteet huomioivia yhteistyömahdollisuuksia voi löytyä yllättäviltäkin rajapinnoilta.
– Koulutus on tuonut yhteen asiantuntijoita pakkausarvoketjun eri vaiheista. Tämä on auttanut heitä tarkastelemaan pakkausten kiertotalouden kysymyksiä omaa työroolia laajemmin, luonnehti lehtori Eveliina Asikainen.
Uudesta osaamisesta syntyy yrityksille liiketoimintahyötyjä
Liiketalouden lehtori Markus Jähin mukaan globaali siirtymä lineaaritaloudesta kohti hiilineutraalia kiertotaloutta tuo yrityksille selviä liiketoimintahyötyjä ja mahdollisuuden kehittää liiketoimintaa. Muutokseen sisältyy aina uuteen osaamiseen, ajattelutapaan ja resursseihin liittyviä haasteita sekä koko ekosysteemiin liittyviä arvoketjun muutoksen haasteita.
Kokonaisuuden koulutusmoduulit olivat mahdollisimman kattavat: kestävät materiaalit ja raaka-aineet, kestävä suunnittelu ja tuotantoprosessit, sivuvirtojen hallinta ja hyödyntäminen, kuluttajan ja kansalaisten osallistaminen, kiertotalous ja liiketoiminta.
”Näkökulma on laajentunut: on paljon muutakin kuin sitä omaa puurtamista.”
Osallistujille annettiin myös innovaatiohaaste. Moduulien avulla on ollut mahdollista rakentaa holistinen ymmärrys pakkausten laajasta arvoketjusta, sen kestävyyshaasteista ja mahdollisuuksista.
Yhteisoppimisella voi saavuttaa merkityksellistä osaamista
Tärkeimpinä teemoina esille nousivat kuluttajien osallistaminen pakkausten kiertotalouteen ja se, kuinka tiukentuva sääntely voidaan valjastaa tukemaan arvoketjun vihreää siirtymää.
Ryhmän kanssa keskusteltiin paljon myös yhteistyön merkityksestä arvoketjussa ja oman verkoston kasvattamisesta. Projektipäällikkö Riitta Vihuri kehui opiskelijaryhmää hyvästä hengestä ja aktiivisesta osallistumisesta.
”Ihan huippu! Koulutus on tavoittanut sellaiset ihmiset pakkausmaailmasta, jotka tämän jälkeen pystyvät omassa firmassaan viemään asioita eteenpäin. Mahtavaa, että voidaan keskustella koko ketjusta. Tulin hakemaan laajempaa näkemystä asioihin ja kiva, että voi peilata asioita eri näkökulmista. Koulutuksen myötä voin keskustella koko ketjun edustajien kanssa kiertotalouden haasteista.”
”Ryhmässä oppi syvemmin.”
Esimerkkinä oman työroolin ulkopuolelta koulutus tarjosi mahdollisuuden tutustua mm. liiketoiminnan suunnitteluun, kiertotalouden liiketoimintamalleihin sekä innovointimenetelmiin. Samalla tutustuttiin ja testattiin digityökaluja ja sitä, miten niitä voidaan hyödyntää esimerkiksi innovoinnissa. Jähi alleviivasi tiimityöskentelyn voimaa ja antoi kiitokset asiantuntevalle opiskelijaryhmälle.
– Yhdet heittävät ideoita ja toiset haastavat niitä. Olen vaikuttunut siitä, mitä teette. Tarvitaan sekä luovuutta että järjestelmällisyyttä, jotta projekteja voidaan viedä eteenpäin liiketoiminnallisesti ja idean kaupallistamiseksi. Kiertotalous- ja ekosysteemiajattelu toteutuivat hienosti.
Näkökulmat laajenivat ja verkostot vahvistuivat
Opiskelijoille kertyi useita oivalluksia ja koulutuksen aikana töihin vietäväksi ja hyödynnettäväksi laajemminkin. Tärkeimpiä niistä olivat näkökulmien laajeneminen, verkostoituminen ja ymmärrys siitä, että yksin ei onnistu; tarvitaan ulkoinen arvoketju ja myös yrityksen sisällä oleva tuki muutoksille.
Verkoston voima on suuri omien näkemysten laajentamisessa. Hyviä verkostoitumisen ja tiedon jakamisen paikkoja olivat innovaatiohaasteet, roolipeli, WhatsApp-ryhmä ja yhteiset lounaat. Osa opiskelijoista on jo hyödyntänyt uutta verkostoa omassa työssään.
”Koulutus kasvattaa hyvin verkostoa, pakkausalan osaajat yhdessä laidasta laitaan. Kiva saada omaan reppuun uusia työkaluja ja osaamista.”
Opiskelijat kiittivät sitä, että kiertotalouden moninaisuus ja eri perspektiivit oli tuotu hyvin esiin. Toki tieto myös lisäsi tuskaa: juuri kun luuli ymmärtävänsä, huomasi, ettei asia olekaan niin yksinkertainen. Pakkausalan haastava lainsäädäntö asettaa omat hankaluutensa. Kuluttajienkin suhteen on tehtävää, sillä kiertotalous ei ole sama asia kuin lajittelu.
Opit tuleviin koulutuksiin
TAMKin lehtorit vetivät koulutuksen ensimmäistä kertaa, joten palaute oli tärkeää. Hyvänä kehittämisideana ryhmä esitti, että koulutuksiin osallistuvien ja heidän verkostojensa laajaa ammattitaitoa voisi hyödyntää. Tutustumispäiviä opiskelijoiden edustamiin ja muihinkin alan yrityksiin ja toimijoihin toivottiin lisää. Myös ryhmäytymiseen toivottiin enemmän aikaa.
Opiskelijat kiittivät sitä, että luennoitsijat olivat eri sektoreilta. Osalla edellisistä opiskeluista oli jo aikaa, joten opiskeluvinkit olisivat tulleet tarpeeseen. Uusia alustoja tuli muutamille liikaakin, toiset taas arvostivat uusia työkaluja.
Asikainen lupasi ottaa vinkeistä vaarin; jatkossa – jos rahoitus uudelle vastaavalle hankkeelle saadaan – käytetään mm. enemmän asiantuntemusta, jota ryhmän kautta tulee.
Digitaaliset osaamismerkit tuotiin osaksi PAKE-koulutusta
Koulutuksessa suunniteltiin myös digitaaliset, visuaaliset osaamismerkit. Niiden avulla voi tunnistaa, tunnustaa ja tuoda esiin karttunut osaaminen, joka ei ole nähtävissä koulutuksen perinteisestä todistuksesta. Uudet pakkausalan asiantuntijat saavat oman osaamisensa entistä paremmin näkyville ansioluetteloissaan ja organisaatiossaan. Pakkauksen kiertotalousosaaja -osaamismerkkien käytön laajentamista harkitaan.
Jotain jäi pakkausalan kiertotalousosaajilla vielä kutkuttelemaankin, erityisesti elinkaariarvioinnista ja ketjun loppupään kierrätyksestä olisi haluttu oppia lisää. Opiskelijat toivoivatkin jatko- tai kertauskurssia, sillä haasteena on se, miten ylläpitää kaikkea oppimaansa.
Opettajillekin tiivistahtinen ja työntäyteinen koulutuskokonaisuus oli antoisa. Pedagogisista kokeiluista voi ammentaa omaan työhön. Asikaisen mukaan opettajat oppivat myös niistä yrityksistä, joissa opiskelijat ovat töissä.
– Työn ohessa opiskelu aikuisena on todella vaativaa ja onnistuitte siinä hienosti. Opettajana on antoisaa seurata ihmisten oppimista, tekemistä ja oivalluksia. Se on yksi opettajan työn parhaita puolia.
”Toivottavasti saatte uuden rahoituksen. Kaikki pakkausalalla toimivat kaverit ovat olleet, että vau, milloin se alkaa uudestaan. Kysyntää on ihan varmasti!”
Hankkeessa on tehty myös podcasteja, jotka virittävät mielen pakkausarvoketjun kiertotaloustaajuudelle. Podcastit ja muuta sisältöä löytyy hankkeen verkkosivuilta Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja -koulutus | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi).
Tutustu myös uuteen Vastuulliset pakkaukset ja tekstiilit -koulutukseen, jonka hakuaika on 30.5.–27.8.2024 Vastuulliset pakkaukset ja tekstiilit | Tampereen korkeakouluyhteisö (tuni.fi)
Avoimen AMK:n Pakkausarvoketjun kiertotalousosaaja -koulutus järjestettiin 21.8.2023–30.5.2024. Sen tavoitteena oli edistää digitalisaatiota ja vihreää siirtymää tarjoamalla kiertotalousosaamista ja käytännön taitoja muuttuvan työelämän tarpeisiin. Koulutus valmensi menestymiseen tulevaisuuden monipuolisissa ja uudenlaisissa työtehtävissä. Koulutus rahoitettiin Euroopan unionin elpymis- ja palautumistukivälineellä (RRF), joka on EU:n elpymisvälineen (Next Generation EU) suurin ohjelma. Rahoituksen myönsi Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus, joka edistää työikäisten osaamisen kehittämistä ja osaavan työvoiman saatavuutta.
Teksti ja kuva: Hanna Ylli