Virtuaalinen elämyslääke -webinaari ’Elämysinnovaatiot’ 26.5.2020

Virtuaalinen elämyslääke – hanke järjesti webinaarin elämysinnovaatioista. Tarkoituksena oli tarjota mielenkiintoisia ja ajankohtaisia puheenvuoroja luovista innovaatioista tässä ajassa. Painopiste oli erilaisten taidemuotojen verkkototeutuksissa, niiden soveltamisessa sote-alalle ja sote-alaa tukevien koulutusratkaisujen kehittämisessä.

Kuvassa Zoom-sovelluksessa järjestetyn webinaarin vetäjä Marjo Harju (TAMK)

Webinaarin asiantuntijapuheenvuorot toivat monipuolista näkökulmaa erilaisista hyvinvointiin ja elämyksiin liittyvistä virtuaalisista innovaatioista. Osallistujia oli ympäri Suomea, kaikkiaan mukana oli 31 eri alojen osaajaa.

Alla läpileikkaus asiantuntijoiden puheenvuoroista.

Pilvi Kuitu, toiminnanjohtaja, Kulttuurikeskus PiiPoo: Harrastakotona.fi – Innovoinnista toteutukseen pikakelauksella
Harrastakotona.fi –nettisivuston kehitys alkoi maaliskuussa 2020 koronatilanteen suljettua koulut. Huhtikuussa julkaistu sivusto on saanut jo valtakunnallista näkyvyyttä, kävijöitä on tällä hetkellä noin 50 000. Kyseessä on taiteen ja kulttuurin harrastamiseen kannustava, ammattilaisten tekemä sivusto lapsille ja nuorille, www.harrastakotona.fi. Sivut ovat helppokäyttöiset ja tarjoavat useita harrastusmahdollisuuksia eri-ikäisille lapsille.  Sivustolta löytyy taidelajikohtaiset kategoriat, esim. musiikki, sirkus ja elokuva, valokuvaus ja media.

Mona Ratalahti, klovni, MonaKomedia, Klovneriasta ja taiteesta hyvinvointia virtuaalisesti
Mona Ratalahti on ollut mukana Virtuaalisen elämyslääke – hankkeen virtuaaliset sairaalaklovnit – pilotin toteutuksessa (360-video). Ratalahden mukaan virtuaalisuus taiteessa vaatii enemmän suunnittelua kuin ’perinteisesti’ toteutettu taide. Alkutekstit, videoiden sisältö ja juonnot on mietittävä tarkkaan. Lisätyn todellisuuden avulla on mahdollista tuoda elämyksellisiä elementtejä ja sen mahdollisuudet tulevaisuudessa ovat suuret, kun yhä useammat pystyvät tuottamaan itse sisältöä. Virtuaalisuutta voidaan tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi vanhuspalveluissa ja päiväkodeissa.

Anna Tolppa, toiminnanjohtaja, Tanssistudio Flama, Tanssitunnit virtuaalisesti
Poikkeustilanteen vuoksi tanssistudio suljettiin ja suomenkieliset on-line tanssitunnit käynnistyivät. Livestriimattuja tanssiopetustunteja tehtiin yli 100 tuntia ja osallistujia tunneilla oli -150-200 hlöä/tanssitunti ympäri Suomea. Osallistujien palautteen mukaan livestriimatut tunnit luovat yhteisöllisyyttä ja tuovat hyvää oloa ja energiaa. Osallistumiskynnys on myös laskenut, moni on uskaltanut kokeilla erilaisia tanssitunteja. Tuntien suunnittelussa on huomioitava osallistujien tilankäyttömahdollisuudet, äänentoisto ja tekijänoikeusasiat.
Tanssistudio Flama

Fanny Niemi-Junkola , lehtori, TAMK TAMK Media and Arts, Fine art Virtual Gallery
TAMKin opiskelijoiden monialaisen tiimin toteuttama virtuaalinen galleria on vaihtoehtoinen lisämaailma näyttelylle. Näyttely on toteutettu galleriahuoneina, joiden taustalla ovat taiteilijoiden tarinat tai jokin teema. Galleriassa on myös interaktiivisia toimintoja. Koronatilanteen vuoksi näyttelyä ei voinut alkuperäisten suunnitelmien mukaan toteuttaa fyysisesti, joten virtuaalinen galleria nousi arvoon arvaamattomaan.
Galleriaan voit tutustua täällä https://www.atomicjungle2020.com/virtual-gallery

Harri Karvinen, lehtori, TAMK, Musiikin kulutus muuttuu, muuttuuko musiikin sisältö?
Karvisen mukaan taiteessa kiinnostavaa ovat mm. vaihtuvat trendit. Esimerkiksi äänitetyn musiikin osalta suurin kulutus tapahtuu nykyisin striimauksen kautta. Kun aikaisemmin musiikin esittäminen on ollut tärkeässä roolissa keikoilla ja kiertueilla, on poikkeustila tuonut pääosaan striimauskeikat ja pienemmät esiintymiset. Tällöin kollektiivinen kokemus on jäänyt sivuosaan tai kokonaan pois. Musiikin sisältö on muuttunut ajan kuluessa alustan mukaan (nuoteista radioon, singleistä albumeihin, kiertueista striimaukseen jne.)

Kanerva Kartano, yhteisötaiteilija, Pirkanmaan Senioripalvelu, Virtuaalipalveluita ikäihmisille
Pirkanmaan Senioripalvelut on ollut myös mukana Virtu-hankkeessa VR-lasikokeilujen, Elo-olympialaisten (e-peli tietokilpailuna) ja yhteisötaiteellisen, kansanlauluteemaisen 360-videon myötä. Korona-aika on saanut miettimään ja kokeilemaan kulttuuri- ja vapaa-ajanpalveluiden tuottamista virtuaalisesti ja työntekijät ovat opetelleet käyttämään erilaisia etäohjelmia mahdollistaen mm.  etäyhteydenpidon palvelutalojen asukkaiden ja läheisten välillä.
E-sport Elokisa -linkki

Webinaarin lopussa pidetty paneelikeskustelu online-toteutuksista sote-alan palveluissa ja toimintaympäristöissä sekä koulutustarpeista oli vilkasta ja aktiivista.  Osallistujien mukaan tarvitaan lisää teknisten ongelmien ymmärrystä ja halua selvittää teknisten toteutusten mahdollisuuksia. Koulutuksessa on hyvä olla tekninen perusosaaminen, muu tekninen osaaminen kehittyy tekemällä ja rohkeasti testaamalla.

Teksti: Stiina Storvik-Sydänmaa ja Pirja Fagerlund (TAMK)