Tuottajat kohti kestävämpää aivoterveyttä

Kulttuurialan tuottajat ovat olleet pandemian jäljiltä kuormittuneita. Tilanteen alettua purkautua, ovat paineet asiantuntijatyössä ja kulttuurialan erityispaineessa tuotantojen siirtojen myötä näkyneet.

Tuottajapankki-hankkeessa oli jo aiemmin pienryhmille järjestetty työnohjausta ja pidempää Valmentava mentorointi –prosessia. Näiden lisäksi haluttiin tarjota hieman lyhyempi työpajasarja, jossa pääsisi käsittelemään kuormitusta purkavia tekijöitä ja konkreettisia, aivoterveyteen vaikuttavia asioita.

Aivot irti narikasta – kohti kestävämpää aivoterveyttä -koulutuskokonaisuudessa käsiteltiin mm.
📌 kuormitustekijöiden tunnistamista ja kehon viestien havainnointia
📌 itsensä johtamista oman hyvinvoinnin tukena
📌 hyvinvointia tuottavien tekijöiden tunnistamista ja tiedostamista
📌 välineitä voimaantumiseen

Koulutuskokonaisuuden toteutustapoina olivat alustukset, työpajat, pienryhmätapaamiset (etänä) ja itsenäiset tehtävät. Lähitapaamisia oli helmi-huhtikuun aikana kolme ja näiden lisäksi yksi verkossa järjestetty pienryhmätapaaminen. Lähitapaamisissa pohdittiin mm. musiikin, liikkeen ja ruoan vaikutuksia aivoterveyteen. Erityiskiitosta sai pienryhmätapaamiset, joita olisi toivottu olevan enemmänkin. Pienryhmässä koettiin hyväksi vertaistuki ja mahdollisuus peilata omaa prosessiaan muiden kanssa.

Tuottajia helmi-huhtikuun aikana kohti aivoterveyttä tukevaa arkea johdattivat kuvassa vasemmalta lukien Katri Salmenoja (KM, johtamisen psykologia), Jaana Sahlsten (ETM, lehtori TAMK) ja Pipsa Tuominen (TtT, opettaja TAMK).

Koulutus järjestettiin yhteistyössä Kestävä aivoterveys -hankkeen kanssa. Runsaasti materiaalia aivoterveyteen liittyen löytyy Kestävä aivoterveys -hankkeen tuottamana myös TAMKin YouTube-kanavalta.