Kohtaamista ja kuuntelua – Valmentava mentorointi tarjoaa raamit

Kuvassa vasemmalta mentorit Piia Soikkeli, Anna Vesén, Ilona Kyykoski, Niina Virtanen, Anna Koskinen, Valmentava mentorointi-ohjelman kouluttaja Carolina Pajula, Tuottajapankki-hankkeen projektipäällikkö Susanna Ihanus, mentorit Tiina Väisänen, Tuuli Penttinen-Lampisuo ja Riikka Töytäri.

Moni on kysellyt minulta, että mitä Tuottajapankin mentorointi sitten oikein on ja kenelle se oikein sopii. Voin luvata, että se sopii kenelle vaan, kuka toimii tuottajana tai tuottajanomaisissa tehtävissä Pirkanmaalla!

Oma lähtökohtani projektin sisältöjä suunnitellessani oli aina se, mitä itse vapaan kentän tuottajana olen vuosien aikana kaivannut tai tarvinnut oman työni tukemiseksi, tai mitä kollegoiden kanssa olemme keskustelleet alan erityispiirteistä ja haasteista. Toisten kollegoiden kohtaaminen ja työstä puhuminen eri näkökulmista on aina ollut tämän listan kärkipäässä. Koska tuottajat yleensä tekevät omaa työtänsä yksin – vaikkakin erilaisissa työryhmissä tai yhteisöissä, eli sitä omaa tonttia ei ole ketään jakamassa ja silloin tämä kollegoiden kohtaaminen ja kuuntelu on erityisen tärkeää. Miten sen kohtaamisen sitten voisi mahdollistaa?

Tuottajien osaamisen jakaminen

Vuosien mittaan olen myös saanut useita pyyntöjä erilaisista konsultaatioista, kommentoinneista, vinkeistä ja sparrauksesta liittyen tuottajan työhön ja osaamiseni hyödyntämiseen. Näihin pyyntöihin olen pystynyt joskus vastaamaan kyllä, useammin joutunut valitettavasti kieltäytymään, koska oma työaika on aina rajallista ja palkalliset työtunnit pitää aina ensin varmistaa.

Pohdin pitkään minkälainen sparraus tai mentorointi olisi tuottajamentoreille mielekästä tehdä. Löytyisikö alan pitkän linjan konkareita palkatta jakamaan asiantuntemustaan, kuten tekevät hienoa työtä Kulttuurikummit kulttuurialan toimijoiden liiketoiminnallisen osaamisen kehittämiseksi. En kuitenkaan nähnyt, että tarve olisi mennä enää sille tontille, vaan pula olisi tekijöistä, jotka jakavat ne samat arjen käsillä olevat ilmiöt, haasteet ja onnistumiset. Mutta jos itseltäni kysyttäisiin, en pystyisi tällaista työtä palkatta tekemään. Siksi hankkeessa mentorit saavat työstään palkkion.

Valmentava mentorointi -ohjelma

Erilaisten keskustelujen jälkeen Carolina Pajulan kanssa ehdotti hän Valmentavan mentoroinnin -ohjelmaa. Tuottajapankin mentorointiohjelmassa korostuu erityisesti se, että mentorit ovat erikseen koulutettu valmentavan mentoroinnin työtapaan ja toisaalta saavat itse myös työnohjausta mentorointijakson aikana. Kaikki valitut mentorit ovat aktiivisia oman alansa tuottajia, tiiviisti kiinni työelämässä ja arjessa. Iso kiitos siitä, että heittäytyivät uuden toimintamallin toteutukseen ja antavat osaamistaan kollegoiden käyttöön.

Hienointa mielestäni on myös se, että mentoreiden ja aktoreiden välille ei ole syntynyt yleensä mentorisuhteissa olevaa senior-junior -asetelmaa, vaan meillä mentorit ovat saattaneet olla aktoreitaan ikä- ja kokemusvuosilta nuorempia! Tärkeintä on siis se kohtaaminen, kuinka se tehdään ja mitä toiminnalta yhdessä tavoitellaan. Aktori voi olla yhtä hyvin työvuosien loppupäässä oleva henkilö, joka yhtä lailla kaipaa tuuletusta oman työpolun askelille tai vasta alalla aloittamassa oleva, suuntaansa etsivä tuottaja. Kaikelle kohtaamiselle ja keskustelulle on Valmentava mentorointi -ohjelmassa paikkansa.

Nyt kun Tuottajapankki-projekti on toiminnassa vielä reilu vuoden verran, kannustan kaikkia hyödyntämään erilaiset koulutukset ja esimerkiksi mentorointitoiminnan kun niitä on tarjolla maksutta. Teemme kovasti töitä, että hyväksi havaitut konseptit saisivat pysyvän kodin jatkossakin, ehkäpä perustettavassa tuottajaverkoston yhdistyksessä – kuka tietää?

Susanna

Hae aktoriksi 30.11. mennessä: Kirjoita motivaatiokirje (maks. A4), jossa kerrot missä teet työtä tällä hetkellä ja missä asioissa haluat erityisesti kehittyä työssäsi. Palauta motivaatiokirje ja CV:si viimeistään ke 30.11.2022 mennessä osoitteeseen susanna.ihanus@tuni.fi.

Hakemukset ovat luottamuksellisia ja ainoastaan ohjelman valmentajan ja projektipäällikön käytettävissä valintoja varten.

Lisätietoja:
projektipäällikkö Susanna Ihanus