Tulevaisuuden asuminen - joustavuutta ja hyvinvointiteknologiaa -seminaari 29.8.2023

Puutaloa rakennetaan Turun Linnafjältissä.

TAKO (Työ ja asuminen korona-arjessa) ja JOTAR (Joustavan ja terveellisen asumisen rakentajat) -hankkeiden yhteinen loppuseminaari järjestetään Seinäjoen Framilla 29.8.2023 klo 12:00-16:00.

TAKO- ja JOTAR-hankkeissa on tutkittu asuntosuunnittelun ja -rakentamisen, hyvinvointi- ja hoivateknologian sekä puumateriaalin mahdollisuuksia kestävään, joustavaan ja laadukkaaseen asumiseen ja työskentelyyn. Tietoa on luotu suunnittelun kautta, Etelä-Pohjanmaalla suoritetuilla laitepilotoinneilla, lukuisilla työpajoilla sekä soveltamalla monipuolisesti muiden tutkimusten löydöksiä. Nyt on aika kääntää katse eteenpäin, ja loppuseminaari käsitteleekin hankkeiden teemojen roolia tulevaisuudessa, lähellä ja kaukana. Esiintyjinä on asiantuntijoita yliopistomaa-ilmasta ja kentältä, ja mielenkiintoisten puheenvuorojensa jälkeen he pääsevät ratkomaan visaisia kysymyksiä paneelikeskustelussa.

Seminaarissa julkaistaan myös hankkeiden loppuraportti, joka kokoaa yksiin kansiin saavutetut tulokset. Monipuolinen asiapaketti tarjoaa perusteltuja ratkaisuja ja inspiroiviakonsepteja, jotka voidaan ottaa käyttöön uusia asuinympäristöjä rakentaessa ja vanhoja korjatessa – niin Etelä-Pohjanmaalla kuin kaikkialla maailmassakin.

Tapahtuman paikkana on Frami B:n Auditorio 3, Kampusranta 9 60320 Seinäjoki. Tapahtuma on ilmainen ja avoin kaikille.

Ilmoittautuminen 21.8.2023 mennessä tästä linkistä (Microsoft Forms).

Aikataulu

12:00 Avaussanat
Professori Ari Hynynen, Tampereen yliopisto

12:10 Kokemuksia puukerrostalojen rakentamisesta
Oiva Nyrhilä

12:35 Hyvinvointiteknologia kodeissa: Housemate
Petteri Jämsä, Kajo

12:55 Terveysteknologia ja tekoäly
Professori Mark van Gils, Tampereen yliopisto

13:25 TAKO- ja JOTAR-hankkeiden tulosten esittely
Hankkeiden tutkijat ja asiantuntijat

14:00 Kahvitauko, tutustuminen postereihin

14:30 Tulevaisuuden asuminen
Professori emerita Sirkka Heinonen, Turun yliopisto

15:10 Paneelikeskustelu

Sirkka Heinonen, Oiva Nyrhilä, Sami Perälä (SeAMK), Eero Okkonen (Tampereen yliopisto), moderaattorina Elisa Kannasto

15:50 Loppusanat

16:00 Tilaisuus päättyy

TAKO- ja JOTAR-hankkeita rahoittavat Etelä-Pohjan-maan liitto Euroopan aluekehitysrahastosta, Seinäjoen kaupunki ja Seinäjoen yliopistokeskus. JOTAR-hanke rahoitetaan REACT-EU-välineen määrärahoista osana Euroopan unionin COVID-19-pandemian johdosta toteuttamia toimia.

Julistemainos