Ratkaisudialogi SuomiArenassa 12.7.2022: Luonto tiivistyvässä kaupungissa

SuomiAreenan logo.

Tervetuloa seuraamaan, kun neljä asiantuntijaa luo ratkaisuja SuomiAreena-festivaalilla 12.7. klo 10-10.45! Voit seurata keskustelua niin paikan päällä Porissa kuin kotisohvaltasi tai mökkilaiturisi nokasta MTV Katsomon kautta. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin.

Niittyjä, kimalaisia, metsiä, sammalmättäitä, tiaisia, jokia, taimenia… monipuolinen kaupunkiluonto on ilo mielelle sekä välttämätöntä hyvinvoinnillemme, luontokadon pysäyttämiselle ja ilmastonmuutokseen sopeutumiselle. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että luontoympäristöjen katoaminen on todellinen haaste kasvavissa kaupungeissa. Kestävyystavoitteita yritetään usein edistää tiivistämällä rakennuksia kaupungeissa, mikä voi päinvastoin aiheuttaa monia ongelmia kaupunkimetsien ja muun luonnon vähentyessä.

Miten voimme turvata lähiluonnon tiivistyvässä kaupungissa? Miten kaupungit pystyvät estämään luontokatoa ja tarjoamaan elinmahdollisuuksia monipuoliselle luonnolle?

Näiden haasteiden ratkaisu vaatii erilaisten näkökulmien yhdistelyä, tutkimustiedon ja päätöksenteon kohtaamista sekä laadukasta keskustelua, dialogia. Tervetuloa seuraamaan, kun neljä asiantuntijaa luo ratkaisuja SuomiAreenan MTV-lavalla 12.7. klo 10-10.45! Voit seurata keskustelua niin paikan päällä Porissa kuin striiminä MTV Katsomon kautta.

Ratkaisijoina: Kestävyysratkaisujen vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen/Sitra, tutkijatohtori Nina Nygren/Tampereen yliopisto, kestävän kehityksen vanhempi asiantuntija Heli Nukki/Sitowice Oy ja tutkijatohtori Antti Wallin/Tampereen yliopisto. Juontajana Iltalehden toimittaja Kreeta Karvala.

Keskustelun järjestää Tampereen yliopiston kestävään kaupunkikehitykseen liittyvä profilaatioala Sustainable Transformation of Urban Environments (STUE). STUE edistää tutkimusta, yhteisötoimintaa ja yhteiskunnallista vaikuttamista, tavoitteena luoda ratkaisuja kaupunkien kestävyysmurrokseen.

Ratkaistavat haasteet

Virkistävä lähiluonto tiivistyvässä kaupungissa – Miten voimme turvata pääsy lähiluontoon?

Kaupungit edistävät kestävää kaupunkikehitystä usein tiivistämällä kaupunkirakennetta: olemassa olevien rakennusten oheen rakennetaan uusia, rakennusten korkeutta lisätään tai puretaan olemassa olevia rakennuksia, jotta niiden tilalle voidaan rakentaa uusia lähemmäs toisiaan. Kestävän kaupunkikehityksen näkökulmasta tiivis kaupunkirakenne vähentää energiantarvetta, liikkumiseen ja muuhun infrastruktuuriin liittyviä kustannuksia ja päästöjä. Kaupunkirakenteen tiivistämistä perustellaan myös keinoina turvata alueiden elinvoimaa ja palveluita.

Asukkaiden näkökulmasta tiivistyvä kaupunkirakenne ei ole kuitenkaan yksinomaan myönteinen asia. Tiivistäminen usein heikentää alueiden luontoympäristöjen saavutettavuutta: puistoalueet kutistuvat, yhtenäiset viheralueet pirstoutuvat ja pahimmillaan lähiluonto katoaa kokonaan. Viheralueet ovat kuitenkin tärkeitä asuinympäristön viihtyisyyden kannalta ja ne tukevat erityisesti mielen hyvinvointia.

Millaisin ratkaisuin tiivistysrakentaminen olisi mahdollista lähiluonto turvaten vai ovatko nämä yhteensovittamattomia tavoitteita? Mitä muita, lähiluonnon turvaavia tapoja kaupungeilla on moninaisten kestävyystavoitteiden saavuttamiseen? Ratkaisijoina: Heli Nukki, Kestävän kehityksen vanhempi asiantuntija/Sitowise ja Antti Wallin, tutkijatohtori/Tampereen yliopisto.

Monimuotoisen luonnon elvyttäminen kaupungeissa – Miten kaupungit voivat estää luontokatoa ja lisätä luonnon monimuotoisuutta?

Täydennysrakentaminen tapahtuu usein viheralueilla ja kasvava infrastruktuuri peittää ja pirstoo luontoa. Luontokato on viime vuosina jatkunut, myös Suomessa ja noin joka yhdeksäs Suomen eliölajeista on uhanalainen. Monimuotoinen, kukoistava luonto on välttämätön elinehto myös meille ihmisille, esimerkiksi ruuantuotannon sekä puhtaan veden ja hengitysilman takaamiseksi. Kaupunkien asukkaiden arjessa pääsy luontoon on tutkitusti yhteydessä hyvinvointiin. Lisäksi monimuotoisuus tukee immuunipuolustusta.

Luontokadon pysäyttämiseksi Euroopan Unionin uudessa luontoa koskevassa strategiassa on asetettu tavoitteeksi suojella 30 % maa-alasta, josta kolmannes tulee olla tiukan suojelun piirissä. Suojelutarve on suurin Etelä-Suomessa, jossa metsäalasta on tiukasti suojeltu vain 3 %.  Luonnon tilaa voidaan edistää suojelun lisäksi monilla muilla keinoilla, kuten viherkatoilla ja luonnonhoidolla eli esimerkiksi perustamalla hoidettuja niittyjä nurmikoiden sijaan.

Miten voimme taata kaupungeissa riittävästi elintilaa ja -mahdollisuuksia monipuoliselle luonnolle? Ratkaisijoina: Oras Tynkkynen, Kestävyysratkaisujen vanhempi neuvonantaja/Sitra ja Nina Nygren, tutkijatohtori/Tampereen yliopisto.

Tutustu ohjelmaan SuomiAreenan sivuilla

Seuraa striimiä tai katso tallenne MTV Katsomosta

In English: STUE will organise discussion on urban nature and biodiversity in SuomiAreena festival on 13.7.2022. The event is held in Finnish.

Lisätietoja:

Tutkimuskoordinaattori Alisa Vänttinen, alisa.vanttinen@tuni.fi